REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Najważniejsze, czego pracownicy oczekują od pracy to wynagrodzenie i możliwość rozwoju. Mając taką wiedzę, pracodawcy powinni udostępniać informacje o warunkach wynagradzania i ścieżce kariery w firmie. Dlaczego tego nie robią?
Zaangażowanie pracowników jest jednym z kluczowych elementów wpływających na kondycję firmy. Sumienne podejście pracowników do obowiązków oznacza lepsze wyniki i mniejszą rotację wśród personelu. Wiele firm nie dostrzega tych korzyści i nie pracuje świadomie z zaangażowaniem pracowników.
W dzisiejszym biznesie wsparcie aktywności fizycznej przez pracodawców to nie tylko benefit, ale strategiczna inwestycja w zdrowie, zaangażowanie i efektywność pracowników. Regularna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na zdrowie, wydajność, zadowolenie oraz atmosferę w pracy. To zadanie dla działów HR, które mogą wprowadzać proste rozwiązania, jak aktywne przerwy czy dostęp do programów fitness.
Dziś jest Dzień Owoców, choć to poniedziałek. W firmach przyjęte jest natomiast, że dniem bezpłatnych owoców dla pracowników jest czwartek. To taki benefit, który po okresie entuzjazmu stracił już praktycznie swoją motywacyjną rolę i nie jest traktowany jako świadczenie pozapłacowe, dlaczego.
REKLAMA
Na benefity w pracy zwraca uwagę trzech na czterech Polaków. Tak wynika z danych zebranych przez firmę Enter The Code. Jednak owocowe czwartki dziś to już za mało. O tym dlaczego popularne kiedyś benefity dziś już nie działają mówi Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse.
Zarówno pracownicy biurowi jak i zatrudnieni bezpośrednio przy produkcji w dużych fabrykach mają zbliżone oczekiwania wobec pracodawców. W praktyce jednak łatwiej jest je spełnić względem pracowników biurowych niż zaangażowanych bezpośrednio w procesy technologiczne. Czym to jest spowodowane?
Nasza ocena: coraz ważniejszym benefitem jest praca zdalna lub hybrydowa.
Spór – bo rzadko racjonalna dyskusja – o czterodniowy tydzień pracy w Polsce trwa w najlepsze. Przeciwnicy krótszego tygodnia pracy nie odrobili jednak lekcji z historii: sięgają po te same, często demagogiczne, argumenty co pół wieku temu oponenci wolnych wszystkich sobót. Tymczasem prawda jest dla nich brutalna: to trwały trend, a walka z nim to nic innego jak syndrom zawracania kijem Wisły…
REKLAMA
Firmy oferujące pracownikom posiłki w pracy jako dodatkowe świadczenie pozapłacowe zyskują na wizerunku, choć same darmowe lunche nie zaliczają się do benefitów pierwszej kategorii. Jeszcze ciekawsze są związane z tym inne okoliczności, np. rola przerwy na jedzenie dla integracji pracowników oraz wpływ menu w pracy na rodzaj posiłków spożywanych w domu.
Rekordowo dużo firm planuje świąteczne premie dla pracowników. Deklaruje tak ponad połowa pracodawców (51 proc.). Wzrost liczby przedsiębiorców, którzy w tym okresie planują takie premie obserwujemy od 3 lat i może wiązać się to z inflacją i presją płacową. Od zakończenia pandemii rośnie też odsetek firm, które będą organizować spotkania wigilijne – takie wnioski płyną z badania, które wśród 1000 pracodawców przeprowadził Instytut Badawczy Randstad we współpracy z Gfk.
Samochód służbowy, telefon komórkowy i prywatny lekarz – przez ostatnich kilkanaście lat takie benefity, formalnie określane mianem świadczeń pozapłacowych, były dla pracowników najbardziej pożądane. Ostatnio jednak priorytety uległy zmianie. Nowe wartości coraz wyżej cenione to czas pracy oraz ekologia, zaś dbałość o zdrowie znajduje nowy wymiar, związany z dietą i zdrowym odżywianiem. Jakie są więc najbardziej oczekiwane przez pracowników benefity w 2023 i 2024 roku?
Globalizacja zaostrzyła konkurencję w walce o najlepszych specjalistów na rynku pracy, a zarazem otworzyła przed polskimi pracodawcami nowe możliwości pozyskania pracowników. Firmy coraz częściej prowadzą szeroką rekrutację, obejmującą zarówno krajowy rynek, jak i arenę międzynarodową. Jak wygrać w rywalizacji o największe talenty i zatrzymać je w firmie?
Pakiety medyczne oferuje już 8 na 10 firm w Polsce, jednak nie zawsze zawierają w sobie to, czego oczekują pracownicy. Co drugiemu ankietowanemu brakuje usług stomatologicznych, co trzeciemu rehabilitacji, a co czwartemu konsultacji specjalistycznych takich jak ortodoncja czy implantologia – wynika z raportu enel-med „Zdrowy pracownik 2023”.
Prywatna opieka medyczna, dodatkowe dni wolne i możliwość pracy zdalnej. Takich benefitów najczęściej oczekują pracownicy, a firmy chcąc zachować najlepszych specjalistów proponują tego rodzaju bonusy. Jak wynika z danych LinkedIn, ponad 93% firm obawia się utraty najcenniejszych pracowników, wszelkiego rodzaju dodatki mogą być sposobem na ich zatrzymanie.
Pracodawcy w Polsce od kilku lat prześcigają się w pomysłach na niestandardowe benefity dla pracowników. Nie zawsze to jest właściwa strategia. Jak wynika z najnowszego badania enel-med „Zdrowy pracownik 2023” Polacy są przywiązani do podstawowych dodatków pozapłacowych, z których nie chcą rezygnować. 62% pracowników nie wyobraża sobie nie mieć pakietu medycznego, 42% dofinansowania wypoczynku, a 41% ubezpieczenia na życie. Co więcej, pracownicy pierwsze dwa benefity postrzegają jako najbardziej odciążające ich budżet domowy, zaraz obok bezpłatnego transportu do pracy. Eksperci enel-med zwracają uwagę, że zdrowie w Polsce jest coraz droższe, dlatego atrakcyjne i indywidualnie dopasowane świadczenia medyczne to wymierna korzyść zarówno dla pracowników jak i pracodawców.
Benefity pozapłacowe zwiększają skłonność kadr do związania się z firmą – tak uważa aż 94 proc. pracodawców i przedstawicieli działów HR w dużych i średnich przedsiębiorstwach. Jednocześnie ponad połowa pracowników jest zdania, że oferowane im świadczenia pozapłacowe nie są dopasowane do ich oczekiwań.
Benefity pozapłacowe mogą stanowić cenny dodatek dla pracownika. Jak pokazuje tegoroczny Raport Płacowy, opracowany przez Valueship na zlecenie Organizacji Pracodawców Usług IT – SoDA, 83 proc. firm, które wzięły udział w badaniu, oferuje swoim pracownikom dodatki związane z ochroną zdrowia, a 77 proc. również różnorodne propozycje bonusów sportowo-kulturalnych.
Prawie dwie trzecie Polaków jest gotowa na wdrożenie partycypacyjnego modelu w ochronie zdrowia. Dla 83 proc. pracowników dopasowane pakiety medyczne są ważne, a 60 proc. chętnie dopłaci, aby otrzymać pakiety odpowiadające na ich potrzeby. Jednak tylko co czwarty pracodawca przeprowadza w firmie ankiety zdrowia, wynika z badania enel-med.
Dodatki pozapłacowe mają rozstrzygające znaczenie przy wyborze oferty pracy – tak twierdzi prawie dwie trzecie pracowników ankietowanych w badaniu o zasięgu globalnym. W Polsce prawie wszyscy chcą mieć wpływ na benefity, jakie oferuje pracodawca.
Aż 93% pracodawców jest zaniepokojonych możliwym odejściem pracowników – takie dane podaje portal LinkedIn. Oprócz odpowiednio wysokiego wynagrodzenia sposobem na ich zatrzymanie mogą być atrakcyjne świadczenia pozapłacowe.
Załoga firmy zwraca uwagę na benefity. Jak dobrać, aby utrzymać satysfakcję?
Gdyby pracownicy mogli poprosić swojego pracodawcę o cokolwiek, to 73 proc. zwróciłoby się o podwyżkę, a 63 proc. o premię finansową – wynika z "Barometru Polskiego Rynku Pracy". Na trzecim miejscu najbardziej oczekiwanych benefitów znalazł się 4-dniowy tydzień pracy – dodano.
W Polsce co drugi pracownik (50 proc.) nie ma problemu z otwartym dzieleniem się informacjami na temat zawartości swojego pakietu wynagrodzeń. 23 proc. woli jednak zachować te informacje dla siebie. Pod względem otwartości w mówieniu o zarobkach, Polaków wyprzedzają tylko Chorwaci (59 proc.) i Hiszpanie (55 proc.) – wynika z międzynarodowego badania, obejmującego 16 tys. pracowników w 16 krajach, przeprowadzonego przez SD Worx, jednego z kluczowych dostawców usług kadrowo-płacowych.
Oprócz standardowego wynagrodzenia, benefity pracownicze mają motywować do pracy i umilać czas spędzony w pracy i poza nią. Owocowe piątki, karnety sportowe czy pakiety medyczne stają się standardem w wielu firmach. Podpowiadamy, jak benefity wpływają na zaangażowanie pracowników oraz które z nich cieszą się największą popularnością.
Perspektywa wyższych zarobków i ciekawszych zadań to najważniejsze czynniki skłaniające do szukania nowej pracy - wynika z raportu agencji zatrudnienia Manpower. W obecnym miejscu pracy pracowników najbardziej demotywują zbyt niskie zarobki oraz zły styl zarządzania.
REKLAMA