REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
15 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Trzeźwości, mający na celu celebrację dni wolnych od alkoholu oraz zwiększenie świadomości społecznej nt. powszechności uzależnienia od tej substancji. Przeciwdziałanie alkoholizmowi wspierają również działania regulacyjne – 21 lutego 2023 r. weszły w życie przepisy umożliwiające pracodawcom przeprowadzenie kontroli trzeźwości pracowników w miejscu pracy. Oto komentarze ekspertek.
Co trzeba zapisać w regulaminie prewencyjnej kontroli trzeźwości w zakładzie pracy? Co wynika z nowych przepisów kodeksu pracy?
Czy dyrektor urzędu zatrudniający powyżej 120 pracowników musi w świetle najnowszej noweli do Kodeksu pracy wprowadzać prewencyjnie obowiązek kontroli trzeźwości pracowników i czy wobec tego powinien zakupić np. alkomat (a w przypadku innych substancji, np. testy narkotykowe)?
Ustawodawca w 2023 roku nie zwalnia tempa. Po raz kolejny pracodawców i pracowników działów kadrowo-płacowych stawia przed szeregiem wyzwań. Choć obowiązki dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, a co za tym idzie - możliwość kontroli trzeźwości pracowników przy uzasadnionym podejrzeniu, nie są nam obce, to nowelizacja przepisów Kodeksu Pracy w tym zakresie, powoduje powstanie wielu pytań i wątpliwości. Jak nowe regulacje umożliwiające pracodawcom przeprowadzanie prewencyjnej kontroli trzeźwości wyglądają w praktyce? Odpowiedź na to pytanie postaram się przybliżyć w dalszej części tego artykułu.
REKLAMA
Przepisy umożliwiające pracodawcom kontrolę trzeźwości pracowników weszły w życie 21 lutego, natomiast w praktyce można je przeprowadzać 2 tygodnie po opublikowaniu stosownego regulaminu w firmie. Tragiczne w skutkach incydenty z ostatnich tylko lat dobitnie potwierdzały, że praca pod wpływem alkoholu czy środków odurzających generuje ogromne ryzyko wypadku zarówno dla samego pracownika, jak również dla osób przebywających w jego otoczeniu.
Prewencyjna kontrola trzeźwości pracowników. 21 lutego 2023 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy dopuszczająca przeprowadzanie kontroli trzeźwości pracownika przez pracodawcę. Kontrolę taką pracodawca może przeprowadzić przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego, jeśli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.
Obwieszczenie o kontroli trzeźwości pracowników. Jeśli pracodawca chce prowadzić kontrolę trzeźwości pracowników, musi zamieścić taką informację w przepisach wewnątrzzakładowych. Powinna ona zawierać określenie grup lub grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości, wskazanie sposobu jej przeprowadzania, a także czas i częstotliwość tego rodzaju kontroli. W artykule prezentujemy wzór obwieszczenia w sprawie kontroli trzeźwości.
Kontrola trzeźwości pracowników. Od 21 lutego 2023 r. obowiązują przepisy, które wprowadziły do Kodeksu pracy nowe zasady kontroli trzeźwości pracowników i osób zatrudnionych na innej podstawie niż stosunek pracy (np. na umowę zlecenia czy samozatrudnionych). Przedstawiamy je poniżej, w 10 krokach.
REKLAMA
Nowy Kodeks pracy - podsumowanie zmian 2023. Zapraszamy na praktyczne webinarium „Nowy Kodeks pracy - podsumowanie zmian 2023” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 15 marca 2023 roku. Polecamy!
Od 21 lutego 2023 r. obowiązują przepisy nowelizacji kodeksu pracy, które pozwalają pracodawcom przeprowadzać samodzielne kontrole trzeźwości pracowników. Eksperci AlcoSense wyjaśniają, kiedy szef będzie mógł sięgnąć po alkomat i co może grozić osobom, które pojawią się w pracy będąc pod wpływem alkoholu.
REKLAMA