REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Według raportu "Globalne trendy talentów w rachunkowości 2023" przygotowanego przez ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), do 2025 r. rynek usług księgowych urośnie o 10 proc. Jednocześnie wciąż brakuje księgowych. – Dlatego firmy księgowe inwestują w automatyzację i cyfryzację procesów – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.
Automatyzacja i robotyzacja stają się kluczowymi elementami transformacji przedsiębiorstw w makroregionie Polski Wschodniej. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zapowiedziała konkurs w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, trwający od 1 sierpnia do 26 września 2024 roku.
I chciałyby i boją się. Firmy widzą duży potencjał w automatyzacji i chcą w nią inwestować, ale jednocześnie są pełne obaw o trudności, z jakimi będą musiały się mierzyć przy dostosowaniu do nowych technologii.
Współczesny rynek pracy wymusza na przedsiębiorstwach dynamiczne dostosowywanie się do zmian prawnych. W tym kontekście, coraz częściej firmy sięgają po zaawansowane rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, aby zoptymalizować procesy związane z zarządzaniem personelem.
REKLAMA
Większość firm uważa, że automatyzacja i AI przyczynią się do redukcji etatów (57 proc.). Pracownicy zaczynają tego doświadczać. Niemal co trzeci przedsiębiorca w ostatnim roku zwolnił co najmniej jedną osobę na rzecz robota lub sztucznej inteligencji – wynika z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service.
Jak wygląda proces robotyzacji w Polsce? W jakich sektorach Polska automatyzuje się szczególnie? Ile robotów zainstalowano w 2022 r. nad Wisłą?
Automatyzacja w przemyśle to rewolucyjna zmiana, która zmienia oblicze produkcji i przetwarzania. Dzięki postępowi technologicznemu, coraz więcej przedsiębiorstw przemysłowych decyduje się na wprowadzenie automatyzacji do swoich procesów produkcyjnych. Gdzie więc znajduje zastosowanie ta nowoczesna forma pracy?
W dzisiejszym dynamicznym świecie gospodarczym nieuniknione są zmiany, które przynosi za sobą postęp technologiczny. Jednym z najbardziej widocznych przejawów tego postępu jest automatyzacja, która znacząco wpływa na rynek pracy. Choć automatyzacja przynosi ze sobą wiele korzyści, w tym efektywność i precyzję, jednocześnie budzi obawy dotyczące przyszłości zatrudnienia ludzi.
REKLAMA
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że spółka ma prawo odliczyć 50% wartości odpisów amortyzacyjnych od zakupionych robotów i urządzeń peryferyjnych.
Codziennie, kiedy korzystamy z bankomatu zamiast kasjera bankowego lub gdy samodzielnie odprawiamy się na lotnisku przy użyciu automatycznej budki, jesteśmy świadkami, jak technologia zastępuje ludzką pracę. Kiedy sztuczna inteligencja staje się częścią naszego codziennego życia, wszyscy myślimy o jednym – jak będzie ewoluował rynek pracy i zadania, które wypełniamy. O ile zmiany, które dokonywały się wcześniej w ramach rewolucji przemysłowej, dotyczyły mechanizacji produkcji i przede wszystkim polegały na zastępowaniu pracy fizycznej ludzi o wiele bardziej wydajną pracą maszyn, to dla rewolucji cyfrowej kluczowe jest zastępowanie pracy umysłowej oprogramowaniem.
W dzisiejszych czasach trudno realizować procesy back office w dużej organizacji bez wsparcia technologii. Dotyczy to zarówno procesów księgowych, jak i obsługi kadr i płac. Papierowe dokumenty z powodzeniem zastępują cyfrowe, a monotonne, powtarzalne czynności związane z przetwarzaniem danych wykonują roboty. Tym bardziej dziwi fakt, że nadal niektóre firmy, a nawet duże przedsiębiorstwa, mają jeszcze przed sobą wdrożenie technologii w tym zakresie. O czym warto wiedzieć przystępując do tego procesu i dlaczego samo kupienie technologii nie oznacza sukcesu wdrożeniowego?
Aż 79% firm z sektora finansowego w Polsce korzysta z narzędzi automatyzacji procesów – takie dane przynosi Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu (Edycja 2023. KPMG). Nie jest to zaskakujące, gdy weźmiemy pod uwagę, z jakimi wyzwaniami mierzą się obecnie instytucje finansowe. Konieczne jest redukowanie kosztów, a z drugiej strony stymulowanie wzrostu biznesu i utrzymanie stabilności w niepewnej sytuacji gospodarczej i rynkowej.
Najnowsze badanie w branży magazynowej pokazuje dobitnie, że zachodzi właśnie radykalna zmiana w podejściu automatyzacji. Dekadę temu trudno było sobie wyobrazić, że w 2023 roku ponad jedna trzecia firm korzystać będzie z robotów w swoich magazynach
Sprzedaż w internecie zyskuje na popularności, ale sklepy fizyczne nadal są ważne. Jeśli sprzedawcy chcą radzić sobie na coraz trudniejszym rynku, muszą podejmować śmiałe kroki w kierunku cyfryzacji. Badania pokazują, że to, czy firma przetrwa na rynku, będzie zależało głównie od jej wydajności, a tej nie można osiągnąć bez inwestycji w odpowiednie narzędzia IT.
Pandemia oraz lockdown w ostatnich latach sprawił, że transformacja cyfrowa nie jest już wyborem, a koniecznością. By zachować konkurencyjność polskie firmy muszą dostosować się do zmian i zacząć korzystać z nowych narzędzi i rozwiązań. Jednym z nich na pewno będzie automatyzacja, która znacząco może skrócić czas, który pracownicy przeznaczają na niepotrzebnie przeciągające się zadania, np. rozliczanie podróży służbowych.
Po pandemicznej stagnacji rynek robotyki wrócił na ścieżkę dynamicznych wzrostów. W 2021 roku na świecie zainstalowano rekordową liczbę 517 tys. robotów przemysłowych.
Voiceboty coraz częściej sprawdzają się już nie tylko w prostych systemach IVR związanych z podstawową obsługą klienta. Mogą być wykorzystywane m.in. w kampaniach angażujących odbiorców do konkretnych działań czy na początkowych etapach rekrutacji nowych pracowników. Do końca dekady światowy rynek usług realizowanych przez boty wzrośnie niemal piętnastokrotnie. Choć zastosowanie voicebotów jest coraz szersze, to twórcy takich rozwiązań uspokajają, że nie stanowią one zagrożenia dla ludzi na rynku pracy. Trudniejsze sprawy i tak będzie rozwiązywał człowiek.
Zawirowania na rynku i przerwane łańcuchy dostaw. Wg analiz w ciągu najbliższych 3 lat nawet 95 proc. firm nadal nie będzie w stanie zapewnić pełnej odporności swojej organizacji przed wahaniami popytu i problemami z łańcuchami dostaw. Dzieje się tak mimo nakładów na technologie poniesionych przez przedsiębiorstwa w ostatnich latach.
Roboty współpracujące, czyli coboty, mogą zdaniem ekspertów rozwiązać problem z zapewnieniem obsady m.in. w magazynach lub przy paletyzacji. Ich wdrażanie będzie postępowało coraz szybciej, bo utrzyma się rosnące tempo starzenia się społeczeństwa, co z kolei pogłębi problem z dostępem do pracowników fizycznych. W automatyzacji mogą pomóc ulgi, dzięki którym przedsiębiorcy zyskali możliwość odliczenia 50 proc. kosztów poniesionych na robotyzację.
Automaty paczkowe w ostatnich latach stały się kluczowym ogniwem w sektorze przesyłek oraz e-commerce. Umożliwiają one komfortowe odbiory i nadawanie towarów w cyklu całodobowym, siedem dni w tygodniu.
Handel w sieci nadal jest rynkiem przyszłości, który skutecznie wpisuje się w potrzeby e-konsumentów. Już teraz stanowi uzupełnienie tradycyjnej sprzedaży, a w wielu aspektach nawet ją wyprzedza. Jak wynika z badania „Narzędzia i wtyczki w e-commerce 2022”, ponad 80% sklepów internetowych w Polsce sięga po rozwiązania technologiczne, wspierające handel online. 14% planuje natomiast digitalizację procesów sprzedażowych.
Automatyzacja jest nienasycona i pożera miliardy dolarów. Za 9 lat budżety alokowane w robotyzację procesów stałych wyniosą 70 mld USD. Dla porównania w 2022 roku inwestycje w automatyzację były warte “zaledwie” 2 mld USD. Czy to możliwe? Zdaniem ekspertów – tak!
REKLAMA