REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Samorząd

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Skład Krajowej Rady Notarialnej w latach 2018-2021

Reprezentantem polskiego notariatu jest Krajowa Rada Notarialna, która swoją siedzibę ma w Warszawie. Jaki jest skład KRN w latach 2018-2021?

Zmiany w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

W dniu 16 maja 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Zmiany związane są elektronizacją postępowania przed sądami administracyjnymi. Zmiany wchodzą w życie 31 maja 2019 r.

RODO: Monitoring w samorządach wojewódzkich

Monitoring może być prowadzony na terenie nieruchomości i w obiektach budowlanych stanowiących mienie województwa, a także na terenie wokół takich nieruchomości i obiektów budowlanych.

RODO: Monitoring w gminach i powiatach

Ustawodawca nową ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. dodał w ustawie o samorządzie gminnym art. 9a i art. 50 ust 2, a w ustawie o samorządzie powiatowym dodał art. 4b i art. 50 ust 2. W tych przepisach ustawodawca uregulował prowadzenie monitoringu przez gminy i powiaty w celu zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

REKLAMA

Sołectwo kupi sprzęt przeciwpożarowy dla OSP

Na jakie zadania sołectwo może przeznaczyć fundusz sołecki w zakresie ochrony przeciwpożarowej, jeśli budynek Ochotniczej Straży Pożarnej jest własnością gminy? Czy można wyremontować (rozbudować) garaż, pomieszczenia, w których przechowywany jest sprzęt OSP, zakupić taki sprzęt lub np. umundurowanie strażackie?

Innowacyjne rozwiązania dla administracji publicznej - raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego

Polski Instytut Ekonomiczny opracował raport GovTech, czyli nowe technologie w sektorze publicznym. Publikacja stanowi przewodnik po rynku GovTech.

Nowe technologie w sektorze publicznym 2019 - 2025 r.

W dniu 6 maja 2019 r. przedstawiono raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego o nowych technologiach w służbie administracji i obywateli. Jakie rozwiązania stosowane będą w administracji?

Zadłużenia w samorządach 2019 r.

Gminy coraz więcej osób wpisują do rejestru dłużników. Czy ten sposób okaże się skuteczny? Czy liczba dłużników zmaleje?

REKLAMA

Zmiana interpretacji przez organy samorządowe

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) powinien zmienić wydaną przez siebie interpretację jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość. Do zmiany interpretacji nie jest konieczne wykształcenie się jednolitej linii w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Zmiany w PIT zagrożeniem dla samorządów

Piątka Kaczyńskiego obejmuje m.in. zmiany w PIT. Obniżenie stawki z 18 do 17 proc. najbardziej uderzy w samorządy.

Wzrost cen usług komunalnych

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przygotowało nowelizację ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Gminy ostrzegają przed wzrostem cen usług komunalnych.

Dolnośląskie Forum Samorządów Zawodów Zaufania Publicznego 2019 r.

Obrona interesów grupowych i opiniowanie działań organów władzy to główny cel Dolnośląskiego Forum Samorządów Zawodów Zaufania Publicznego.

Ewidencja ludności - zmiany 2019 r. i 2020 r.

Minister właściwy do spraw wewnętrznych nie będzie już udostępniał informacji z rejestru PESEL. Obowiązek ten został przeniesiony na gminy. Prezydent w dniu 23 kwietnia 2019 r. podpisał ustawę z dnia 4 marca 2019 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności. Co się zmieni?

Janosikowe - czy adekwatnie uszczupla i zasila dochody samorządów

Dyskusja nad kształtem obecnie funkcjonującego mechanizmu wyrównania poziomego dochodów jednostek samorządu terytorialnego w Polsce prowadzona jest od kilkunastu lat. Wydany 6 marca br. wyrok Trybunału Konstytucyjnego (sygn. K 18/17) ponownie potwierdza tezę o konieczności wprowadzenia do omawianego systemu gruntownych zmian.

Strajk a wynagrodzenie pracowników - bezprawna refundacja

Za okres strajku pracownicy nie zachowują prawa do wynagrodzenia. Reguluje to ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Zapowiadana przez niektóre samorządy refundacja wynagrodzenia byłaby zatem bezprawna.

Strajk nauczycieli - ile będzie kosztował?

To, ile będzie kosztował strajk nauczycieli, zależy od tego, jak długo potrwa i ile placówek weźmie w nim udział. Prof. Antoni Jeżowski, prezes Instytutu Badań w Oświacie przekonuje, iż z powodu strajków finansowo najwięcej stracą samorządy.

Rewitalizacja PKS-ów - uwagi samorządów

Konsultacje projektu ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej zakończone. Co z rewitalizacją PKS-ów?

Samorządy zapłacą za podwyżki nauczycieli

Samorządy dopłacą do podwyżek dla pracowników niepedagogicznych z własnych budżetów. MEN ostrzega władze lokalne popierające protest związkowców, że koszty spełnienia postulatów wynikających z pytania referendalnego będą ogromne.

Dodatek funkcyjny za pełnienie funkcji opiekuna stażu dla dyrektora

Czy dyrektor lub wicedyrektor szkoły może sprawować funkcję opiekuna stażu i otrzymywać z tego tytułu dodatek funkcyjny?

Prostym językiem do podatnika

Stosowanie w korespondencji z podatnikami prostego języka i zaprzestanie straszenia procedurą egzekucyjną przyniosło w urzędzie skarbowym w Zielonej Górze istotną poprawę ściągalności podatków. To tylko jeden z przykładów na pozytywne efekty uproszczenia języka administracji.

Samorządy niewystarczająco wspierają działalność kulturalną

Z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że samorządy nie w pełni radzą sobie z organizacją i prowadzeniem działalności kulturalnej. Jak wykazano, instytucje samorządowe przede wszystkim "nie zapewniają podległym sobie instytucjom stabilności finansowej".

Partycypacja komercyjna - źródła, cele oraz podstawy jej funkcjonowania

Niniejszy artykuł ma celu ukazanie nowego zjawiska w postaci partycypacji komercyjnej której źródła należy upatrywać u progu coraz to bardziej innowacyjnych kampanii brandingowych właścicieli marek handlowych, których głównym celem jest jak najdłuższe utrwalenie wizerunku konkretnej marki w świadomości konsumentów. Przedstawiony zostanie wpływ tego zjawiska na realizację zadań z sektora publicznego, jak też na budowę społeczeństwa obywatelskiego.Ujęcie istoty partycypacji komercyjnej oparte będzie na podstawie kryteriów przyjętych przez autora, a także na podstawie regulaminów stanowiących podstawę prawną programów partycypacyjno-komercyjnych.

Samorządowcy o Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030

Samorządowcy nie zadowoleni z Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030. Przypomnijmy, że jest to strategiczny dokument dotyczący polityki regionalnej państwa.

Liczba domów i klubów „Senior+” wzrośnie w 2019 r.

W roku 2019 liczba miejsc w domach i klubach "Senior+" wzrośnie o 18,5 tys. miejsc. Samorządy dostaną 62 mln zł na placówki „Senior+” .

Jak należy uregulować przetwarzanie danych osobowych w umowach zawieranych po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Jak należy uregulować przetwarzanie danych osobowych w umowach zawieranych po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, których stronami będą statio fisci Skarbu Państwa reprezentowana przez dyrektora generalnego (w ramach jego kompetencji) oraz spółka świadcząca usługi utrzymania systemów informatycznych.

RODO: Dane osobowe w ustawie o cyberbezpieczeństwie

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy jedno z nich: RODO a ustawa o cyberbezpieczeństwie.

Jaka dokumentacja jest niezbędna w kwestii RODO w jednostce samorządowej?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Jaka dokumentacja jest niezbędna w kwestii RODO w jednostce samorządowej (czy można określić jednoznacznie minimalny zakres takiej dokumentacji)?

Jak wybrać formę przedstawienia treści klauzuli informacyjnej?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Niektóre Zespoły ds. Orzekania, gdzie funkcje IOD pełni osoba z firmy zewnętrznej twierdzą, że obowiązek informacyjny będzie wystarczający poprzez wywieszenie owej informacji na tablicy ogłoszeń i stronie BIP jednostki.

Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma obowiązek informowania konsumentów w związku z RODO?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma obowiązek informowania konsumentów w związku z RODO? (czy musi przekazywać klauzulę informacyjną dla swoich interesantów)

Lista obecności pracowników a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy na liście obecności można wymienić na jednej stronie kilku pracowników w kolumnach, czy każdy pracownik powinien mieć oddzielną stronę?

Pasek z wynagrodzeniem a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy główna księgowa przekazując tzw. „pasek wynagrodzeniowy” może przekazać konkretną pulę takich pasków do kierowników, którzy rozdadzą to w swoich wydziałach wszystkim pracownikom czy indywidualnie każdy powinien się zgłaszać do księgowej pod odbiór takiego paska jeśli będzie zainteresowany?

RODO w lokalu wyborczym

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy podczas organizacji i przeprowadzenia wyborów powinniśmy zachować jakieś szczególne warunki ostrożności podczas przetwarzania danych – przykład spis wyborczy - wyborca podchodzi po kartę głosowania jednocześnie odnajdując się w spisie w którym znajdują się dane osobowe innych osób tj. imię nazwisko adres zamieszkania oraz podpis świadczący o obecności w lokalu wyborczym? Czy powinniśmy wyposażyć lokal wyborczy w nakładki uniemożliwiające odczytanie danych osobowych innych osób?

RODO: Czy w przypadku Karty Dużej Rodziny należy zawrzeć umowę powierzenia danych osobowych z Kierownikiem OPS?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy w przypadku Karty Dużej Rodziny, gdzie administratorem jest Burmistrz/Wójt, należy zawrzeć umowę powierzenia danych osobowych z Kierownikiem OPS?

RODO: Czy z firmą prowadzącą szkolenia BHP należy zawrzeć umowę powierzenia?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie: Czy z firmą prowadzącą szkolenia BHP należy zawrzeć umowę powierzenia?

Umowa powierzenia z lekarzem lub ośrodkiem medycyny pracy

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy z lekarzem/ośrodkiem medycyny pracy należy zawrzeć umowę powierzenia?

Upoważnienia konkretnych osób do przetwarzania danych osobowych

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy po zawarciu umowy, o której mowa w art. 28 RODO, administrator powinien/może nadawać pracownikom podmiotu przetwarzającego lub samemu temu podmiotowi upoważnienia do przetwarzania danych?

Publikacja imion i nazwisk pracowników urzędu (bez anonimizacji) w protokołach z komisji rady i sesji rady gminy 2019 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy jedno z nich: Publikacja imion i nazwisk pracowników urzędu (bez anonimizacji) w protokołach z komisji rady i sesji rady gminy 2019 r.

RODO a przekazywanie spraw zgodnie z właściwością

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: RODO a przekazywanie spraw zgodnie z właściwością – czy spełniać obowiązek informacyjny w rozumieniu RODO skoro powiadamiamy tylko interesanta, zgodnie z Kpa, o przekazaniu jego sprawy (do załatwienia) innemu urzędowi właściwemu w sprawie?

RODO w bibliotece:  Czy czytelnik, który skończył 16 lat może założyć kartę i wypełnić zobowiązanie oraz podpisać klauzulę informacyjną?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy czytelnik, który skończył 16 lat może założyć kartę i wypełnić zobowiązanie (gdzie potwierdza znajomość regulaminu oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych) oraz podpisać klauzulę informacyjną?

Składanie oświadczeń o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy złożenie oświadczenia RODO o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną jest wymagane każdorazowo czy raz złożone wystarczy? Czy na klauzulach informacyjnych powinniśmy pobierać podpisy klientów/interesantów? Czy można na dole wniosku dopisać zdanie „oświadczam, że zapoznałem się z klauzulą informacyjną i znam przysługujące mi prawa” i tam zbierać podpisy (zgodnie z zasadą rozliczalności)?

Fotorelacja z imprezy masowej a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Umieszczanie np. na stronach internetowych fotorelacji z imprezy kulturalnych i innych wydarzeń, zawierających zdjęcia uczestników, w tym też pojedynczych zdjęć laureatów podczas wręczenia nagród – czy dotychczasowa praktyka i orzecznictwo, wskazujące na to, że publikacja wizerunku nie wymaga zgody osoby, jeżeli wizerunek jest częścią większej całości (np. zdjęcie publiczności na koncercie) powinna zostać zweryfikowana? Czy można publikować zdjęcia z imprez z udziałem mieszkańców gminy i pracowników urzędu na stronach internetowych i w mediach społecznościowych?

RODO: Czy organizując imprezę masową musi być zawarta informacja, iż uczestnictwo jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wizerunku np. na stronie urzędu?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy organizując imprezę masową np. na plakacie musi być zawarta informacja, iż uczestnictwo jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wizerunku np. na stronie urzędu (czy to zakres ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych)?

RODO: Czy podstawą prawną przetwarzania danych osobowych przez organy administracji publicznej może być zgoda osoby, której dane dotyczą?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy podstawą prawną przetwarzania danych osobowych przez organy administracji publicznej może być zgoda osoby, której dane dotyczą (art. 6 ust. 1 lit. a RODO)? Jakie są podstawowe różnice pomiędzy przetwarzaniem danych osobowych przez organy administracji publicznej na podstawie zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), a w oparciu o inne podstawy?

RODO: Czy ustawowe upoważnienie do kontroli lub audytu uprawnia do przetwarzania danych bez dodatkowego (odrębnego) dokumentu?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy ustawowe upoważnienie do kontroli lub audytu uprawnia do przetwarzania danych bez dodatkowego (odrębnego) dokumentu?

RODO: dane osobowe a ustawa o wykonywaniu mandatu posła lub senatora

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy Parlamentarzyście można przekazać dane osobowe w przypadku wystąpienia na podstawie ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora?

RODO: Przetwarzanie danych obywatela przez Ministerstwa 

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Parlamentarzyści kierują do Ministerstw wystąpienia, które dotyczą indywidualnych spraw obywateli. Wystąpienia takie zawierają dane osobowe tych osób. Jednocześnie nie informują czy ww. osoby wyraziły zgodę na przetwarzanie ich danych. W procesie przygotowania projektu odpowiedzi dla Parlamentarzysty korespondencja musi zostać przesłana dalej np. do wewnętrznych komórek czy też na zewnątrz, tj. np. do poszczególnych służb, w celu uzyskania stanowiska, na podstawie którego zostanie opracowana odpowiedź. Jak należy postępować w opisanym przypadku? Trzeba podkreślić, że Ministerstwo nie posiada możliwości kontaktowania się z osobą, której dotyczy wystąpienie.

RODO: transmitowanie on-line posiedzeń Rady Gminy, Rady Powiatu oraz Sejmików Województwa

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy transmitowanie on-line posiedzeń Rady Gminy, Rady Powiatu oraz Sejmików Województwa bez anonimizacji imion i nazwisk osób uczestniczących w posiedzeniach (w tym gości) pozostaje w pełnej zgodności z RODO?

Obowiązek informacyjny a osoba wskazana do kontaktu w umowie zawieranej przez podmiot publiczny

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie: Czy należy spełniać obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 14 RODO w stosunku do osoby wskazanej do kontaktu w umowie zawieranej przez podmiot publiczny?

Czy organ publiczny podczas rozpatrywania żądania usunięcia danych lub sprzeciwu wobec przetwarzania, powinien prowadzić postępowanie administracyjne?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie:Czy organ publiczny, realizując prawa osoby, której dane dotyczą, o których mowa w art. 16 – 22 RODO, np. podczas rozpatrywania żądania usunięcia danych lub sprzeciwu wobec przetwarzania, powinien prowadzić postępowanie administracyjne zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego i kończyć sprawę decyzją administracyjną, jednocześnie wykonując w trakcie tego postępowania obowiązki określone w KPA (m.in. zawiadamianie strony o przysługujących uprawnieniach, o zebraniu materiału dowodowego, o możliwości zapoznania się z aktami sprawy przed wydaniem decyzji)?

RODO: Akty podstawowe źródłem obowiązku administratora

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy akty podstawowe (rozporządzenia, akty prawa miejscowego) mogą stanowić źródło obowiązku administratora, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. c RODO, a jeśli tak, to w jakich sytuacjach?

REKLAMA