REKLAMA
Nadsterowność
Nadsterowność wynika zarówno z konstrukcji auta (rozłożenia masy, typu zawieszenia), cech eksploatacyjnych (np. z tyłu zamontowano gorsze opony niż z przodu), ale także z chwilowego położenia środka ciężkości wynikającego z manewru jaki wykonuje samochód (np. podczas ostrego hamowania środek ciężkości przesuwa się do przodu, potęgując nadsterowność).
%%advert-placeholder-video%%Powszechnie uważa się, że nadsterowne są pojazdy z przednim napędem. Jest to prawdą pod warunkiem zachowania w zakręcie przyczepności kół przednich. Jeżeli nastąpi jej utrata, nawet niewielka, pojazd z nadsterownego przekształci się w podsterowny. Utrata przyczepności może być spowodowana np. próbą zbyt gwałtownego zwiększenia prędkości w zakręcie, hamowaniem, naturalnym poślizgiem, takim jak choćby aquaplaning itp. Tak więc o nadsterowności można mówić w przypadkuprzedniego napędu jedynie wówczas, kiedy samochód pokonuje zakręt z mniej więcej jednakowym momentem siły napędzającej jego koła, na nawierzchni gwarantującej dobrą przyczepność przy danej prędkości.
%%content-block%%Zobacz też: ESP
REKLAMA