REKLAMA
Poślizg
W fizyce poślizgiem nazywany jest stan przejściowy pomiędzy toczeniem się kół lub przemieszczaniem ciał (kroczenie) bez wzajemnego przesuwania się a przesuwaniem się na styku dwóch powierzchni, czyli ślizgiem. W języku potocznym poślizgiem nazywamy każde przemieszczanie się pojazdu nie wzdłuż jego osi podłużnej ani nie wynikające z ustawienia jego kół, czyli ślizg, nie zawsze jest to jednak definicja właściwa, ponieważ poślizg następuje również wtedy, kiedy np. tracimy przyczepność podczas hamowania na śliskiej nawierzchni.
%%advert-placeholder-video%%Wyjątkiem jest przypadek zablokowania kół podczas hamowania hamulcem zasadniczym lub aquaplaning. Samochód może się wówczas poruszać także dokładnie w linii swojej podłużnej osi całkowicie poza kontrolą ze strony kierowcy, bez względu na to, jak będą ustawione jego przednie koła. Jak z tego widać, wyjątek dotyczy nie tylko pojazdów bez działających ABS, ASR i ESP.
%%content-block%%Przyczyny
%%advert-placeholder-1%%Poślizg występuje zawsze wtedy, gdy siłą przyczepności kół do nawierzchni drogi jest mniejsza od siły, którą musi przenieść opona w danym momencie. Siły, jakie działają na pojazd, powodując poślizg, nie zawsze są możliwe do jednoznacznego zdefiniowania. Często może to być tylko silny podmuch wiatru albo turbulencje towarzyszące mijanej wielkiej ciężarówce. Silne uderzenie fali powietrza są w stanie wytrącić toru jazdy mały samochód jadący po śliskiej nawierzchni.
Duży wpływ na możliwość samoistnego poślizgu ma także stan techniczny pojazdu, w tym stan amortyzatorów oraz zawieszenia i układu kierowniczego. Jednak najczęściej przyczynami poślizgów są: nadmierna prędkość, niedostosowana do warunków na drodze, gwałtowny manewr, np. w celu ominięcia przeszkody, dostrzeżonej w ostatniej chwili i nieumiejętność prowadzenia pojazdu po śliskiej nawierzchni.
%%content-videotarget%%Poślizgi dzielą się na kontrolowane i niekontrolowane. W niektórych przypadkach poślizg kontrolowany może przekształcić się w niekontrolowany lub odwrotnie.
Poślizgi, w zależności od ich przebiegu (czy "ucieka" przód czy tył auta) mogą być wywołane nadsterownością lub podsterownością.
Sport samochodowy, polegający na wykorzystaniu poślizgu w celu jak najefektowniejszego pokonania zakrętu to drifting.
Zobacz też: ESP
REKLAMA