REKLAMA
Amortyzatory. Zasada działania, budowa, rodzaje.
Drugim, nie mniej ważnym zadaniem jest zapobieganie podskokom kół na nierównościach, a tym samym odrywaniu się ich od nawierzchni drogi.
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%Pod względem rodzaju pracy amortyzatory dzielą się na jednostronnego i dwustronnego działania. Pierwsze z nich mają właściwości tłumiące jedynie w jednym kierunku. Drugie tłumią w obu kierunkach, to jest wtedy, gdy koło unosi się na wyboju jak i wtedy, gdy koło opada w zagłębienie drogi.
%%content-block%%%%advert-placeholder-2%%Amortyzatory dzielą się na dwa podstawowe typy: amortyzatory gazowe wysokociśnieniowe i amortyzatory gazowo-cieczowe lub cieczowe. Oba rodzaje mają podobną zasadę działania: elementem, który tłumi drgania jest tłok, umieszczony w cylindrycznej rurze, wypełnionej czynnikiem tłumiącym, czyli gazem, gazem i cieczą lub samą cieczą. Tłok może swobodnie poruszać się w górę i w dół amortyzatora, przy czym znajdujące się w nim zawory zapewniają odpowiednią prędkość czynnika tłumiącego drgania, a to oznacza, że bezpośrednio wpływają na prędkość przemieszczania się tłoka. W amortyzatorach gazowo-cieczowych tłumienie drgań następuje zarówno w wyniku przemieszczania się cieczy tłumiącej przez otwory i zaworki w tłoku, jak i dodatkowo przez sprężany i rozprężający się gaz, który od cieczy jest oddzielony pływającym (z niczym nie związanym) tłokiem. Amortyzatory gazowo-cieczowe są bardziej niezawodne od amortyzatorów cieczowych, między innymi z powodu istnienia w nich dodatkowego czynnika tłumiącego, jakim jest gaz, który przejmuje na siebie część drgań.
Samochody są wyposażane fabrycznie w amortyzatory standardowe, o zdolności do tłumienia drgań dobranej optymalnie pod kątem przeciętnego użytkownika, jeżdżącego po normalnych drogach i nie startującego w zawodach. Są to więc amortyzatory „miękkie”. Niektóre wytwórnie, zwłaszcza produkując e auta droższe, zakładają amortyzatory, których twardość można regulować w pewnym zakresie. Do jazdy sportowej, zwłaszcza po bezdrożach, stosuje się amortyzatory twarde. Trzeba jednak pamiętać, że zakładanie takich amortyzatorów do aut seryjnie produkowanych, bez odpowiednich wzmocnień i usztywnień karoserii i odpowiednio wytrzymałych elementów zawieszenia może owocować rozwarstwianiem się i pękaniem blach nadwozia w pobliżu miejsc mocowania amortyzatorów a także może doprowadzić do poważnych uszkodzeń wszystkich współpracujących z nimi elementów zawieszenia, takich jak wahacze i pracujące w nich tuleje metalowo-gumowe, a nawet może mieć negatywny wpływ na trwałość i niezawodność przegubów napędowych i półosiek.
Zobacz też: Zawieszenie pojazdu
REKLAMA