REKLAMA
Reflektory samochodowe: rodzaje, budowa, konserwacja
Reflektory samochodowe pod względem przeznaczenia dzielą się na:
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%- główne (zasadnicze), których parametry muszą ściśle odpowiadać określonym w odpowiednich normach. Są to najczęściej reflektory uniwersalne, czyli takie, dzięki którym pojazd ma zarówno światła mijania, jak i światła drogowe.
- dodatkowe, których stosowanie nie jest obowiązkowe, natomiast jeżeli są użytkowane we właściwy sposób, w znacznym stopniu ułatwiają prowadzenie pojazdu i korzystnie wpływają na bezpieczeństwo na drodze. Zaliczają się do nich reflektory przeciwmgłowe i reflektory dalekiego zasięgu. Jedne i drugie mogą także stanowić fabryczne wyposażenie samochodu i wówczas są zamontowane pod jednym kloszem, razem z reflektorami głównymi.
- reflektory do jazdy dziennej. Od czasu wprowadzenia obowiązku jazdy z włączonymi światłami przez całą dobę niektórzy kierowcy wygłaszali nie mające żadnego uzasadnienia tezy, iż jazda z włączonymi światłami zwiększa zużycie paliwa. W rzeczywistości zużycie paliwa wzrasta niezauważalnie, zaledwie o niewielki ułamek procenta. Jednak pod naciskiem opinii społecznej zezwolono na stosowanie od świtu do zmierzchu dodatkowych reflektorów o znacznie mniejszej sile światła niż reflektory główne. Nazwano je „światłami do jazdy dziennej”.
Pod względem zastosowanych źródeł światła reflektory dzielą się na tzw. zwykłe, czyli dostosowane do tradycyjnych, próżniowych żarówek typu R 2, reflektory halogenowe w których można stosować różnego rodzaju żarówki halogenowe, oraz ksenonowe, dostosowane do palników ksenonowych. W zasadzie nie powinno stosować się w reflektorach innych źródeł światła, niż te, do których są one fabrycznie dostosowane. Można jednak w reflektorach, dostosowanych do żarówek halogenowych H-4 stosować bez ryzyka żarówki R-2, natomiast zastosowanie halogenów w reflektorach przeznaczonych do żarówek R-2 może doprowadzić do zniszczenia ich odbłyśników, a co gorsza, reflektory te nie dadzą się poprawnie ustawić i będą oślepiały kierowców pojazdów, nadjeżdżających z przeciwka.
Reflektory przeznaczone do palników ksenonowych powinny być wyposażone w mechanizm samopoziomujący i w spryskiwacze do spłukiwania klosza reflektora. Automatyczne ustawianie reflektorów ksenonowych jest konieczne, ponieważ dysponują one znacznie większą siłą światłą niż najsilniejsze halogeny, a na dodatek linia odcinająca światło od cienia w światłach mijania jest bardzo ostro zarysowana. Wskutek tego nawet minimalny błąd w ich ustawieniu może powodować oślepianie kierowców w pojazdach nadjeżdżających z przeciwka. Reflektory ksenonowe muszą więc być ustawione niezwykle precyzyjnie.
Zobacz też: AFL
REKLAMA