REKLAMA
Spojler
W czasach kiedy samochody rozwijały niewielkie prędkości i paliwo było tanie, nie przywiązywano większej wagi do kształtu karoserii. Ważniejszy był jej wygląd. Panowała wówczas moda na karoserie kanciaste, o niewielkim nachyleniu przedniej szyby i dominującym z przodu pionowym wlocie powietrza chłodzącego silnik.
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%Bryły samochodów były duże, o ciężkim kształcie, przez co opór, jaki stawiały powietrzu, był nieproporcjonalnie duży. Jego współczynnik rzadko spadał poniżej 0,4. Dla przypomnienia: współczynnik oporu równy 1 miała pionowo ustawiona płaska płyta, stanowiąca przedni rzut sylwetki samochodu. Samochody z rodziny fiata 125 p miały współczynnik oporu powietrza zbliżony do 0,6.
%%content-block%%Tak duży opór powietrza powodował, ze samochody spalały dużo więcej paliwa, niż powinny. Niektórzy kierowcy próbowali na własną rękę modernizować ich sylwetkę, dodając różne elementy, poprawiające głównie ich wygląd, upodobniając do maszyn rajdowych, natomiast praktycznie wcale nie zmniejszały oporu powietrza, a czasem nawet go powiększały. Dowiedziono empirycznie (o czym pisała prasa motoryzacyjna), że domowej produkcji owiewka podzderzakowa, zamontowana w polskim fiacie 125p MR z silnikiem 1500 zwiększała zużycie paliwa prawie o 10% przy prędkościach powyżej 100 km/godz. Jednym „wymiernym” efektem jej działania było uniemożliwienie podjeżdżania pod wysokie krawężniki z zamiarem zaparkowania na chodniku.
%%advert-placeholder-2%%Prawie wszystkie współczesne samochody osobowe mają kształty niezwykle aerodynamiczne, dopracowane niemal do perfekcji w tunelach aerodynamicznych i podczas miesięcy prób drogowych. Niektóre mają na stałe zamontowane różnego rodzaju spojlery i owiewki, które są przede wszystkim elementami stylizacyjnymi, to jest pełnią funkcję ozdoby lub wyróżnika.
Podstawowym zadanie różnego rodzaju owiewek, „skrzydeł” i spojlerów jest takie ukierunkowanie strug powietrza, opływającego jadący samochód, aby dociążyć lub odciążyć pożądaną parę kół. Ma to za zadanie ułatwienie jazdy, zwłaszcza sportowej, a także zwiększenie przyczepności danej pary kół do drogi, co ma ogromne znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa, jednak pod warunkiem że dodatkowe urządzenie nie będzie zamontowane bez wcześniejszych badań na danym typie samochodu w tunelach aerodynamicznych. W przeciwnym wypadku nie tylko nie będzie spełniało oczekiwań kierowcy co do osiągów samochodu, ale może także podnieść zużycie paliwa przez pogorszenie aerodynamiki samochodu, a w skrajnym przypadku może nawet doprowadzić do częściowej utraty kontroli nad pojazdem, co prawie zawsze owocuje groźnym wypadkiem.
%%content-videotarget%%Zobacz też: Mieszanka paliwowo-powietrzna
REKLAMA