REKLAMA
Zawieszenie pojazdu
Zawieszenia dzielą się na trzy rodzaje: niezależne, kiedy ruchy pionowe jednego z kół danej pary nie mają żadnego wpływu na ruchy drugiego koła, zależne – kiedy oba koła są ze sobą połączone sztywnym elementem, np. sztywną osią mostu i ruchy pionowe jednego z kół wpływają na ruchy i pracę drugiego z kół, oraz połowicznie zależne (półzależne), kiedy ruchy pionowe jednego z kół danej pary tylko częściowo oddziałują na ruchy drugiego koła.
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%Niezależne zawieszenie jest tak zbudowane, że każde z kół danej pary może wykonywać swobodne ruchy całkowicie niezależnie od drugiego koła, jak to się dzieje np. w przypadku kolumn MacPhersona. Koła te są połączone ze sobą jedynie elementami układu kierowniczego.
%%content-block%%W przypadku zawieszenia zależnego pionowy ruch jednego z kół w istotny sposób wpływa na ruch drugiego koła pary. Dzieje się tak między innymi w przypadku sztywnej tylnej osi, podpartej dwoma resorami. Taka oś jest utrzymywana w położeniu prostopadłym do osi podłużnej samochodu za pomocą dodatkowych elementów stabilizujących.
Zawieszenie półzależne było stosowane w małych, tanich pojazdach. Jego zasadniczym elementem był poprzeczny, pojedynczy resor piórowy, natomiast każde z kół danej pary miało odrębne wahacze. Innym rodzajem zawieszenia półzależnego jest tzw. belka skrętna, która pozwala na dość swobodne obroty wahaczy tylnych kół, usztywniając jednocześnie całą konstrukcję zawieszenia w płaszczyźnie poprzecznej do osi podłużnej samochodu. Jest to rozwiązanie tanie i przez swoją prostotę bardzo prymitywne, nie stosowane od wielu lat.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
%%content-videotarget%%%%advert-placeholder-2%%Konstruktorzy pojazdów stosowali i nadal stosują przeróżne rozwiązania systemów zawieszenia, mające na celu podniesienie komfortu jazdy i jej bezpieczeństwo. Są to wahacze o specjalnej konstrukcji, wyposażone w drążki stabilizujące i ustalające ich położenie, poprzeczne drążki reakcyjne (tzw. drążki Panharda) przenoszące siły poprzeczne, działające na koło, na przeciwną stronę karoserii, dzięki czemu jest zachowywana prawidłowa geometria zawieszenia, i inne elementy.
Dla wytłumienia hałasów, przenoszonych z kół na karoserię pojazdu wszystkie elementy zawieszenia są z nią połączone w sposób elastyczny. W przypadku wahaczy i resorów są to tuleje metalowo-gumowe, zwane popularnie silentblokami (od ang. silent = cicho).
Zobacz też: Amortyzatory
REKLAMA