REKLAMA
VTG
Variable Turbinen Geometrie – czyli w skrócie VTG - oznacza zmienną geometrię turbiny w silnikach z turbodoładowaniem, a ściślej mówiąc chodzi tutaj o zmienne ustawienia łopatek kierownicy turbiny. Wspomniana kierownica turbiny jest to wieniec łopatek nakierowujący spaliny na łopatki wirnika turbiny. Z podobnych do VTG rozwiązań, które pozwalają na eliminację zaworu upustowego turbosprężarki, korzysta wielu producentów. Mogą jednak różnić się te rozwiązania nazwą w zależności od marki producenta.
%%advert-placeholder-video%%Działa to w ten sposób, że podczas małej prędkości przelotowej strumienia spalin, łopatki kierownicy ustawiają się prostopadle do łopatek wirnika turbiny i wówczas na turbinę kierowana jest całość wydzielanych spalin. Kiedy następuje wzrost prędkości spalin, wówczas siłownik przestawia łopatki kierownicy na bardziej płasko, co umożliwia części spalin niemalże swobodny przepływ. Dzięki zastosowaniu tego typu rozwiązania, nawet najsłabszy przepływ spalin powoduje, że turbina napędzana jest efektywne, co z kolei sprawia, że doładowanie jest skuteczne już przy niskich obrotach.
%%content-block%%Zobacz też: CDI
REKLAMA