REKLAMA
VTEC
System V-TEC kontroluje czas i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika i stopnia otwarcia przepustnicy. Jego wynalazcą był Ikuo Kajitani, zaś dotyczy on tylko i wyłącznie pojazdów Honda.
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%Japoński producent pojazdów Honda jest firmą, która wyspecjalizowała się w systemie zmiennych faz rozrządu. W tej kategorii inni światowi producenci aut nie mogą jej dorównać. Najnowszym produktem Hondy jest silnik i-VTEC, który dodatkowo steruje wyprzedzeniem kąta wałka ssącego - VTC. System VTEC zmienia fazę rozrządu od 2700 do ponad 5600 obrotów na minutę, w zależności od tego, czy jest to silnik typu: SOHC VTEC, DOHC VTEC, VTEC-E czy i-VTEC.
%%content-block%%W technologii V-TEC wałki rozrządu mają po jednej krzywce dla każdego zaworu silnika. Dodatkowo dla każdej pary zaworów występuje dodatkowa krzywka o "większym" profilu. Po przekroczeniu danego zakresu obrotów i przy spełnionych podstawowych warunkach (właściwa temperatura i poziom oleju) system przełącza sterowanie zaworami na krzywki wałków rozrządu o dłuższym czasie otwarcia i większym wzniosie.
Zobacz też: TSI
REKLAMA