REKLAMA
ACC
Tradycyjne tempomaty wymagają od kierowców nieustającej kontroli długości odstępu od pojazdu poprzedzającego. System ACC możemy natomiast nazwać aktywnym tempomatem, który wykonuje za kierowcę kilka czynności. System ACC pracuje przy pomocy radaru, który umieszczany jest zwykle z przodu auta. Dzięki temu system ACC utrzymuje dystans bądź przyhamowuje dane auto, aby nie najechało na pojazd poprzedzający, który np. nagle zmniejszy prędkość. Ponadto system ACC utrzymuje także prędkość podróżną, tak jak zwykły tempomat.
%%advert-placeholder-video%%ACC opracowała firma Bosch. Po raz pierwszy system taki został zamontowany w samochodach Mitsubishi w 1995 roku pod nazwą "radar cruise control". Może być bardzo przydatny podczas podróży autostradami, a nawet zapewnia większe bezpieczeństwo niż tempomaty tradycyjne, gdyż „myśli trochę za kierowcę”. Liczne czujniki, połączenia systemu z układem hamulcowym i napędowym oraz wspomniany już radar sprawiają, że możliwym stało się automatyczne wyhamowanie auta, gdy pojazd poprzedzający znajdzie się zbyt blisko, a także możliwe stało się ponowne przyśpieszenie auta do wybranej wcześniej przez kierowcę prędkości.
%%content-block%%Zobacz też: Płyn hamulcowy
REKLAMA