REKLAMA
MPI
Wtrysk wielopunktowy stosuje się masowo w silnikach Diesla. Najczęściej stosuje się go w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, jednak zdarza się on także w silnikach z wtryskiem pośrednim. W silnikach tych stosuje się hydrauliczny system wtrysku paliwa.
%%advert-placeholder-video%%Ze względu na sterowanie wieloma wtryskiwaczami w układzie MPI rozróżnia się rozwiązania:
%%content-block%%%%advert-placeholder-1%%1. sekwencyjne - gdzie każdy wtryskiwacz jest sterowany niezależnie i ma niezależnie wyliczany moment zadziałania
2. grupowe (batched) - wtryskiwacze połączone są grupami i sterowane zależnie, układ wylicza dawkę dla "uśrednionego" cylindra czy kolektora
3. wspólne - obecnie nieużywane, układ MPI jest sterowany wspólnie, jak pojedynczy układ SPI, tyle że z wieloma wtryskiwaczami.
Układ sterujący wtryskiem paliwa jest zespołem regulatorów, które mają, we współpracy z układem sterowania zapłonem, utrzymywać optymalne parametry pracy silnika w różnych stanach. Głównymi kryteriami optimum są czystość spalin, ekonomia silnika i osiągi silnika : moc i moment obrotowy.
Zobacz też: Układ wtryskowy
REKLAMA