REKLAMA
GDI
GDI, czyli bezpośredni wtrysk benzyny, to jeden z wariantów wtrysku paliwa, jakie stosuje się dziś w nowoczesnych silnikach benzynowych. Działa w ten sposób, że benzyna jest pod wysokim ciśnieniem wtryskiwana bezpośrednio do komory spalania bądź do komory wstępnej każdego cylindra. W klasycznym typie silnika benzynowego z wtryskiem wielopunktowym podanie mieszanki odbywa się do kolektora ssącego w trakcie suwu ssania. Wtrysk GDI daje możliwość spalania mieszanki ubogiej, co zmniejsza zużycie paliwa i ogranicza emisję CO2. Jednak odbywa się to kosztem podwyższonej emisji szkodliwych tlenków azotu.
%%advert-placeholder-video%%Silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa do komory spalania jako pierwszy wprowadziła marka Mitsubishi w 1995 r. Technologia ta do dziś jest dumą jej twórców. Twierdzą oni, że GDI łączy dużą moc silnika benzynowego z małym zużyciem paliwa oraz dużym momentem obrotowym charakterystycznym dla silników diesla. Według obliczeń inżynierów Mitsubishi, w porównaniu do standardowego silnika benzynowego, silnik GDI pali o 20 proc. mniej, ma o 10 proc. większą moc oraz emituje o 20 proc. mniej dwutlenku węgla.
%%content-block%%Zobacz też: Układ wtryskowy
REKLAMA