REKLAMA
ESP
Jest to układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu w czasie pokonywania zakrętów, który przejmuje kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR.
%%advert-placeholder-video%%System ESP uaktywnia się automatycznie i przyhamowuje jedno lub kilka kół w chwili, gdy właściwy czujnik zauważy tendencję do poślizgu. ESP jest rozbudowanym elektronicznym systemem, w którego skład wchodzą systemy takie jak m. in. kontrola trakcji czy kontrola poślizgu. Kontrola poślizgu wykrywa ewentualny poślizg koła, w związku z czym koło pojazdu nie może zakręcić się w miejscu czyli buksować. W przeciwnym bowiem razie system odetnie dopływ paliwa do silnika i elektronicznie ograniczy moc silnika.
%%content-block%%Od 1 listopada 2011 r. ESP jest obowiązkowym wyposażeniem nowo sprzedawanych samochodach osobowych w krajach Unii Europejskiej.
System ESP został stworzony i zastosowany w 1995 roku przez firmę Bosch dla Mercedesa klasy S. Skrót ESP, którego niemieckim rozwinięciem jest Elektronisches Stabilitätsprogramm, to zarejestrowana nazwa handlowa firmy Daimler AG. W związku z tym pozostali producenci aut nazywają ten system własnymi skrótami, jak np. STC, DSTC, PSM, VSC, CDC, ASMS, DSA, ICM, IVD, VDC, VSA. W kręgach fachowych przyjął się neutralny skrót ESC (Electronic Stability Control).
Zobacz też: Sprzęgła automatyczne i półautomatyczne
REKLAMA