REKLAMA
DOHC
DOHC jest powszechnie używanym przez producentów aut rozwiązaniem konstrukcyjnym silnika tłokowego, w głowicy którego znajdują się dwa wałki rozrządu, każdy z nich przypada na jeden rząd cylindrów. Jeden z wałków steruje zaworami ssącymi, zaś drugi zaworami wydechowymi.
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%W silniku typu DOHC zawory umieszczone są pod kątem naprzeciw siebie, co daje większą swobodę w kształtowaniu komory spalania. Silnik DOHC umożliwia również zwiększenie liczby zaworów przypadających na cylinder, co wpływa na powiększenie sprawności napełniania cylindra. Umożliwia to także uzyskanie wyższego stopnia sprężania i zmniejszenie oporów przepływu.
%%content-block%%Konstrukcja silnika DOHC, umożliwia zmiany fazy rozrządu, w zależności od prędkości obrotowej (np. V-Tec w Hondzie czy MIVEC w Mitsubishi). Wadą silników DOHC jest możliwość rozsynchronizowania wałków, czego konsekwencją może być zniszczenie głowicy silnika. Może tak się stać np. wyniku pęknięcia łańcucha bądź paska rozrządu. Często zdarza się także, że silniki takie, zwłaszcza te z większym przebiegiem, zużywają więcej oleju silnikowego.
Zobacz też: Układ zapłonowy
REKLAMA