REKLAMA
ABS
Zastosowanie ABS w aucie zapobiega utracie panowania nad samochodem po zablokowaniu się kół. Nieumiejętne hamowanie w aucie bez ABS kończy się zablokowaniem przednich kół, przez co kierowca traci możliwość zmiany kierunku jazdy (np. aby uniknąć przeszkody.
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%By zapobiec temu zjawisku utraty sterowności, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. System naśladuje hamowanie impulsowe, czyli szybkie naciskanie i odpuszczanie pedału hamulca. Robi to jednak znacznie dokładniej niż kierowca, gdyż pozwala na utrzymanie współczynnika poślizgu koła na poziomie od 10 do 30 proc. W tych warunkach sterowność pojazdu zachowana jest na satysfakcjonującym poziomie, co umożliwia zmianę kierunku jazdy podczas hamowania.
%%content-block%%Kierowca prowadzący samochód wyposażony w system ABS w przypadku hamowania awaryjnego może bez obawy wpadnięcia w poślizg silnie nacisnąć na pedał hamulca. Układ ABS ograniczy siłę hamowania tak by nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu.
System ABS zaliczany jest do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems lub Automated Highway Systems. Jego bezpośrednim rozwinięciem są systemy ASR. ABS jest także wykorzystywany jako element składowy bardziej rozwiniętych systemów jak ESP, czy Adaptive Cruise Control.
%%advert-placeholder-2%%ABS składa się z kilku elementów: czujników prędkości obrotowej kół (pozbawione elementów mechanicznych), elektrozaworów regulujących ciśnienie w układzie hamulcowym każdego koła oraz centrala sterująca. System uruchamia się dopiero po naciśnięciu przez kierowcę pedału hamulca, a działać zaczyna w momencie gdy czujniki wykryją, że koło nagle przestało się kręcić (blokada) lub kręci się o wiele wolniej niż pozostałe (system jest tak zaprogramowany aby nie uruchamiały go drobne różnice w prędkości kół wynikające np. z jazdy w zakręcie).
%%content-videotarget%%Pierwszy układ ABS został opracowany w 1929 roku z zastosowaniem w lotnictwie. Od 1 maja 2004 roku na terenie Unii Europejskiej wszystkie nowe auta dopuszczane do ruchu muszą być wyposażone w ABS. Zatem wszystkie zakupione na terenie UE auta po 1 maja 2004 posiadają ABS jako wyposażenie standardowe.
Zobacz też: Płyn hamulcowy
REKLAMA