REKLAMA
Układ paliwowy
Jedynym zadaniem układów zasilania silników spalinowych jest napełnienie cylindrów paliwem i powietrzem w sposób, gwarantujący prawidłowy przebieg spalania, oraz w ilości odpowiadającej chwilowemu obciążeniu silnika, czyli w ilości gwarantującej powstanie energii cieplnej w pożądanej ilości.
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%Do niedawna stosowane były dwa podstawowe sposoby zasilania silników: gaźnikowe i wtryskowe. To pierwsze, z uwagi na jego liczne wady i niedoskonałości, jest coraz rzadziej stosowane i niedługo będzie je można spotkać jedynie w zabytkowych pojazdach i muzealnych egzemplarzach silników. Najdoskonalszym, jak dotąd, rodzajem zasilania silników jest zasilanie wtryskowe.
%%content-block%%Zasilanie gaźnikowe charakteryzuje się dostarczaniem do cylindrów silnika gotowej mieszanki paliwowo-powietrznej, powstającej w wyniku procesu, zwanego karburacją. Mieszanka ta powinna charakteryzować się jednorodnością, a zawarte w niej paliwo powinno w dużym stopniu być zamienione w parę jeszcze przez dostaniem się do cylindra. Na dodatek napełnienie cylindrów w silniku powinno być jednakowe, bez względu na odległość, jaka dzieli je od gaźnika. Stąd spotykane w wielocylindrowych silnikach zasilanie wielogaźnikowe.
W samochodach sportowych, aby do każdego cylindra docierała dokładnie taka sama ilość mieszanki, każdy cylinder był zasilany z własnego gaźnika. Aby poprawić jakość mieszanki paliwowo-powietrznej w zasilaniu gaźnikowym stosowano dodatkowy wtrysk paliwa do kanału dolotowego, stały lub przerywany. Z czasem wtrysk ten zastąpił gaźnik, ale ponieważ idea napełniania cylindrów gotową mieszanką paliwa i powietrza pozostała ta sama, rozwiązanie to traktuje się jako zasilanie gaźnikowe.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
%%content-videotarget%%%%advert-placeholder-2%%Silniki z zapłonem iskrowym są także zasilane gazem. Rozwiązanie to nie jest nowe- stosowano je już w pierwszej połowie XX wieku, zwłaszcza podczas wojny, kiedy występowały duże deficyty paliwa płynnego. Obecnie stosuje się je ze względów ekonomicznych. Układy zasilania silników gazem ciekłym są zwykle rozbudowane, wieloelementowe, gdzie oprócz reduktorów występują także podgrzewacze, parowalniki i mieszalniki. Idea jest jednak dokładnie ta sama, co w przypadku zasilania gaźnikowego – do cylindrów trafia gotowa mieszanka paliwowo-powietrzna.
Zupełnie inna zasada obowiązuje w przypadku zasilania silników o zapłonie samoczynnym. Zmieszania paliwa i powietrza następuje w nich bezpośrednio w cylindrach i jest połączone z niemal natychmiastowym zapaleniem się mieszanki paliwowo-powietrznej w wyniku przekroczenia przez nią temperatury zapłonu. Konieczne do zapłonu ciepło wywiązuje się podczas sprężania powietrza w cylindrach, a w czasie rozruchu dostarczane jest dodatkowo przez świece żarowe, znajdujące się w każdym cylindrze.
Zobacz też: Układ wtryskowy
REKLAMA