REKLAMA
Układ rozruchowy
W rozruchu zimnego silnika bierze udział wiele elementów i dopiero ich harmonijna współpraca gwarantuje, że silnik zacznie pracować. Najważniejszymi z nich są, w przypadku silnika gaźnikowego o zapłonie iskrowym, trzy elementy:
1. Akumulator;
2. Zespół rozrusznika;
3. Układ wzbogacania mieszanki.
W przypadku silnika z zapłonem samoczynnym, obok akumulatora i rozrusznika kluczową rolę odgrywa zespół podgrzewaczy, w skład, którego wchodzą świece żarowe i urządzenie sterujące ich pracą. Nie ma za to osobnych układów wzbogacania mieszanki, sterowanych ręcznie przez kierowcę lub automatycznie, niezależnie od pracy pompy wtryskowej. Za skład mieszanki podczas rozruchu, zarówno w silniku z zapłonem iskrowym z wtryskiem paliwa, jak i w silniku z zapłonem samoczynnym odpowiadają odpowiednie mechanizmy pomp wtryskowych.
Zespół rozrusznika tworzą, oprócz samego rozrusznika, także przewody rozruchowe. Ich średnica musi być dostatecznie duża, a ich styk z końcówkami akumulatora, jak i z wyprowadzeniem końcówki elektromagnesu na rozruszniku, oraz – w przypadku przewodu masowego, z korpusem silnika, powinien być idealny.
%%content-block%%Układ wzbogacania mieszanki jest najczęściej jednym z elementów gaźnika. Jego działanie polega na tym, aby w czasie rozruchu silnika zimnego do cylindrów podawana była mieszanka paliwowo-powietrzna zawierająca nadmiar paliwa. Zapłonowi ulegają wyłącznie pary paliwa. W zimnym silniku zarówno w kolektorze i w kanałach dolotowych, jak i w cylindrze podczas suwu sprężania, paliwo paruje bardzo słabo, stąd aby zawartość jego par w mieszance była dostateczna, gwarantująca ich zapłon, konieczne jest okresowe zwiększenie dawki paliwa.
Teoretycznie im niższa jest temperatura silnika, tym bogatsza powinna być mieszanka w chwili rozruchu. W praktyce urządzenia rozruchowe zapewniają taki sam skład mieszanki zarówno w przypadku temperatur niewiele wyższych od zera stopni Celsjusza, jak i podczas bardzo dużych mrozów. Stąd konieczność dłuższego obracania wałem korbowym w niskich temperaturach, zanim nastąpi zapłon.
Zobacz też: Rozrusznik
REKLAMA