REKLAMA
Czym jest ząbkowanie opon?
Ząbkowaniem nazywamy proces, podczas którego zachodzi nierównomierne zużycie bieżnika opony. Ponieważ klocki opony bardziej zużywają się od strony spływu, niż od strony natarcia. W dużym uproszczeniu kształt opony zamiast koła, zaczyna przypominać piłę tarczową z zębami skierowanymi w kierunku jazdy. Z początku różnice w głębokości bieżnika są trudne do zauważenia gołym okiem, ale już po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów ze strony kół zaczyna dobiegać hałas, przypominający dźwięk zużytych łożysk piast.
%%advert-placeholder-video%% %%advert-placeholder-2%%Problem ząbkowania dotyczy w zasadzie tylko tylnych kół w samochodach z napędem przedniej osi, połączonej z wielowahaczowym zawieszeniem osi nienapędzanej. Paradoksalnie zjawisko to pojawia się tym częściej, im bardziej wyrafinowana jest konstrukcja tylnego zawieszenia oraz wyższej klasy jest opona. Dzieje się tak dlatego, że zawieszenie wielowahaczowe zapewnia wciąż taki sam docisk kół do nawierzchni, przez co opona pracuje niemal permanentnie w tej samej pozycji. Ze względu na fakt, że samochód dość rzadko jeździ do tyłu, nierównomiernie zużywający się bieżnik nie ma okazji by się wyrównać. Bardzo często na ząbkowanie opon skarżą się kierowcy pokonujący długie trasy z mała ilością zakrętów oraz posiadacze kombi średniej klasy, którzy nie wykorzystują możliwości transportowych swoich pojazdów. Zjawisko doskwiera także użytkownikom aut z napędem na cztery koła, którzy nie dbają o taki sam poziom ciśnienia we wszystkich oponach.
%%content-block%%Istnieje kilka sposobów aby zminimalizować lub problem ząbkowania. Przede wszystkim należy bezwzględnie dbać o prawidłową geometrię tylnego zawieszenia. Jeżeli ząbkowanie występuje w samochodzie z prawidłowymi ustawieniami, to ich zmiana tylko pogłębi skalę zniszczenia opon. Podobnie należy dbać o odpowiednie ciśnienie w oponach, dobierając je do aktualnego obciążenia samochodu. Szkodliwe jest zarówno zbyt wysoki i zbyt niskie ciśnienie. Nierzadko zdarza się, że dany typ samochodu w połączeniu z jednym typem opon skutkuje ich ząbkowaniem, a zmiana ogumienia na inny model eliminuje problem. Dzieje się tak, ponieważ bardziej podatne na nierównomierne zużycie są opony z otwartą rzeźbą bieżnika. Jeżeli w instrukcji obsługi odnajdziemy konkretne modele opon zalecane do naszego samochodu, to warto korzystać z tych sugestii. Specjaliści zalecają również okresową zamianę opon między osiami, a jeśli nie są one kierunkowe, dobrze jest od czasu do czasu zmienić główny kierunek obrotu opon.
Zobacz też: Koło zamachowe
REKLAMA