REKLAMA
Lampki kontrolne
Na desce rozdzielczej każdego samochodu znajduje się co najmniej kilka różnokolorowych lampek kontrolnych. O różnych usterkach, zagrażających samochodowi, jego podzespołom oraz podróżującym nim osobom ostrzegają lampki czerwone. W szczególności dostarczają one informacji o niedostatecznym ciśnieniu oleju w silniku, wadliwej pracy generatora prądu, usterkach układu hamulcowego, a czasem także o zbyt wysokiej temperaturze silnika i o kończącym się paliwie. W niektórych samochodach czerwona lampka informuje także o włączeniu tylnego światła przeciwmgłowego, w innych o zaciągniętym hamulcu ręcznym.
%%advert-placeholder-video%%Lampki o żółtej barwie światła mają za zadanie ostrzegać kierowcę o nieprawidłowościach mniej istotnych dla bezpieczeństwa. Nie ma w tym przypadku międzynarodowej normy, obowiązującej wszystkich producentów samochodów, więc panuje pewna dowolność co do tego, przed czym ma ostrzegać światło żółte. Zazwyczaj informuje ono o zaciągniętym hamulcu postojowym oraz o włączeniu świateł przeciwmgłowych. W niektórych modelach aut żółta lampka zapalała się także wtedy, gdy nakładki cierne klocków hamulcowych zbliżały się do krytycznej grubości. W innych samochodach świecąca się żółta lampka informowała o niedomkniętej klapie bagażnika lub masce, w innych – o kończącym się paliwie. W samochodach wyposażonych w Batery State Indicator żółta dioda sygnalizuje niedostateczne ładowanie akumulatora lub zbyt niskie napięcie w sieci pokładowej, spowodowane nadmiernym poborem prądu przez zbyt wiele odbiorników. Czasem żółta lampka zapala się z chwilą przejścia silnika w tryb pracy na gazie LPG.
%%content-block%%Zielone lampki zwykle informują o włączeniu świateł zewnętrznych pojazdu. W przypadku stosowania wskaźnika stanu akumulatora świecąca się zielona dioda świadczy o poprawnym ładowaniu akumulatora i właściwym napięciu w sieci pokładowej. W samochodach z automatycznymi skrzyniami biegów często na zielono świecą się litery, informujące o aktualnym trybie pracy przekładni.
%%advert-placeholder-2%%Na samochodowej desce rozdzielczej jest jedna lampka o świetle fioletowo-niebieskim lub niebieskim. Zapala się ona wówczas, gdy są włączona światła długie. Informacja ta ma znaczenie zwłaszcza podczas jazdy dziennej, kiedy kierowca nie ma innej możliwości rozpoznania, jakie aktualnie światła ma włączone.
Jak wcześniej powiedziano, istnieje pewna dowolność w kolorach lampek sygnalizacyjnych na desce rozdzielczej samochodu. Nie posiadając szczegółowych informacji o ich przeznaczeniu należy „w ciemno” przyjąć, że zapalenie się lampki czerwonej jest związane z jakimś poważnym niebezpieczeństwem i wymaga natychmiastowej reakcji, a przede wszystkim szybkiego ustalenia przyczyny pojawienia się ostrzeżenia. Lampki żółte sygnalizują albo zbliżające się awarie, albo stany samochodu i jego urządzeń, odbiegające od normy, ale nie wymagające natychmiastowej reakcji. Pozostałe lampki spełniają wyłącznie funkcje informacyjne.
%%content-videotarget%%Zobacz też: Prostownik
REKLAMA