REKLAMA
Filtr powietrza
W technice motoryzacyjnej stosuje się dwa podstawowe filtry powietrza: mokre i suche. Filtr mokry składa się w najprostszej wersji z bardzo drobnej, metalowej wielowarstwowej siatki, pokrytej olejem o dobrych właściwościach adhezyjnych. W motocyklach wkłady takich filtrów były bliźniaczo podobne do druciaków, używanych do szorowania garnków. Strumień zanieczyszczonego powietrza, przepływał przez oczka siatki, pozostawiając przyklejone do niej cząsteczki stałe. Tego rodzaju filtracja nie należała do najdoskonalszych. Dlatego w bardziej zaawansowanych technologicznie filtrach strumień powietrza było odpowiednio kierowany tak, aby uderzać pod odpowiednim kątem w powierzchnię wypełniającego filtr oleju. Dawało to niemal 100% czystość przefiltrowanego powietrza. Filtry takie były jednak bardzo kłopotliwe w stosowaniu, miały spore gabaryty i musiały pracować zawsze we właściwym położeniu.
%%advert-placeholder-video%%Tych wad nie mają filtry papierowe. Są one wykonywane ze specjalnego mikroporowatego, nasyconego odpowiednimi substancjami papieru, ułożonego harmonijkowo wewnątrz specjalnej obudowy, najczęściej cylindrycznej. Dzięki takiemu uformowaniu elementu filtrującego jest możliwe uzyskanie bardzo dużej powierzchni filtrującej, liczonej w metrach kwadratowych, podczas gdy sam wkład filtrujący ma wymiary od kilkunastu do najwyżej kilkudziesięciu centymetrów. Dla przedłużenia czasu użytkowania takiego filtra stosuje się czasem specjalną włókninę, okrywającą dość szczelnie cały wkład. Pozostają w niej grubsze cząsteczki zanieczyszczeń, nie zapychając porów papieru filtrującego. Skuteczność filtrów papierowych jest bardzo wysoka, w najlepszych wynosi nawet 99,9%, mimo to nie są one w stanie wychwycić wszystkich mechanicznych zanieczyszczeń powietrza.
%%content-block%%Bardzo rzadko i niemal wyłącznie w pojazdach specjalnego przeznaczenia stosuje się filtry kombinowane, składające się w z papierowego wkładu, przed którym znajduje się multicyklon, wprawiający płynące przez niego powietrze w szybki ruch wirowy. Wskutek powstającej w nim siły odśrodkowej cząsteczki zanieczyszczeń są wyrzucane z powietrza na ścianki obudowy multicyklonu, zaś powietrze po tym wstępnym oczyszczeniu trafia do normalnego filtra papierowego.
Zobacz też: Mieszanka paliwowo-powietrzna
REKLAMA