REKLAMA
Filtr paliwa: olej napędowy
Paliwo powinno być także oczyszczone z najmniejszej nawet domieszki wody, co ma znaczenie szczególnie podczas mrozów. Z powyższych powodów najczęściej stosuje się wielostopniowe oczyszczanie go. Pierwszym elementem filtrującym jest najczęściej filtr siatkowy z osadnikiem. Zastosowana w nim siatka wychwytuje większe zanieczyszczenia stałe oraz utrudnia przedostawanie się wody do układu wtryskowego. Zanieczyszczenia te zbierają się w osadniku, który należy od czasu do czasu czyścić.
%%advert-placeholder-video%%Kolejnym stopniem filtracji jest sporych rozmiarów filtr papierowy, umieszczony w specjalnej puszce, często zaopatrzonej w ręczną pompkę paliwa, przydatną przy odpowietrzaniu układu wtryskowego. Bywają także podwójne filtry puszkowe, w których dawniej stosowano obok filtra papierowego także podobnej wielkości filtr filcowy lub bawełniany. Obecnie stosuje się niemal wyłącznie filtry papierowe. Zatrzymują one zanieczyszczenia stałe o wielkości powyżej 2 mikrometrów. Ich wkłady muszą być wymieniane dość często, zależnie od stopnia zanieczyszczenia używanego paliwa. O zanieczyszczeniu elementu filtrującego, kwalifikującego go do natychmiastowej wymiany, świadczy zmiana jego barwy z początkowo jasnej – zwykle żółto-pomarańczowej, na ciemną, szarą lub szaro-brązową, nierównomiernie pokrywającą powierzchnię filtrującą.
%%content-block%%Bardzo rzadko spotykanym elementem filtrującym jest mikroporowaty wkład metalowy, podobny do używanych w aparaturze pneumatycznej. Wkład ten jest wielokrotnego użytku – po wypłukaniu i przedmuchaniu nadaje się do dalszego użytku. Nie wychwytuje on wszystkich zanieczyszczeń, stąd bardzo rzadkie stosowanie go w zasilaniu nowoczesnych silników.
Zobacz też: Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa
REKLAMA