REKLAMA
Chłodnica samochodowa
W powszechnie używanych pojazdach o silnikach chłodzonych cieczą stosuje się dwa rodzaje chłodnic: płynu chłodzącego i oleju. W silnikach chłodzonych powietrzem ożebrowanie cylindrów i głowic pełni funkcję chłodnicy, w której powietrze jest czynnikiem bezpośrednio chłodzącym silnik, dlatego stosuje się w nich jedynie chłodnice oleju.
%%advert-placeholder-video%% %%advert-placeholder-1%%Bardzo często chłodnicą oleju jest odpowiednio ukształtowana miska olejowa. W silnikach bardzo obciążonych lub wysokoobrotowych olej chłodzi się w chłodnicach do złudzenia przypominających chłodnice cieczy chłodzącej, choć od nich znacznie masywniejsze i wytrzymalsze z uwagi na ciśnienie oleju przez nie przepływającego.
%%content-block%%W obu przypadkach, zarówno chłodnic cieczy chłodzącej, jak i oleju podstawowa troska o ich poprawną pracę, czyli o dobre odprowadzanie ciepła do atmosfery, polega na okresowym zewnętrznym myciu rdzenia chłodnicy strumieniem wody o niewielkim ciśnieniu, typowym dla domowych instalacji hydraulicznych, z dodatkiem detergentu. Większe ciśnienie mogłoby powodować deformacje rurek i znajdującej się pomiędzy nimi taśmy zwiększającej powierzchnię chłodzenia. Po usunięciu z rdzenia zaschniętego błota, owadów, liści i innych zanieczyszczeń chłodnica odzyskuje swoją pierwotną sprawność.
Oprócz zanieczyszczeń zewnętrznych, chłodnice ulegają zanieczyszczeniu także wewnątrz. W chłodnicach oleju mogą to być kawałki nagaru lub inne zanieczyszczenia nie wychwycone przez filtr. W chłodnicach cieczy chłodzącej najczęściej spotykanym zanieczyszczeniem jest kamień kotłowy. Aby nie dopuścić do jego powstania, nie wolno napełniać układu chłodzenia wodą studzienną lub wodociągową, lecz jedynie specjalnymi płynami do chłodnic. W razie konieczności uzupełnienia cieczy chłodzącej, z braku odpowiedniego płynu można zastosować wodę destylowaną lub dejonizowaną (taką, jak do akumulatora), albo ostatecznie zwykłą wodę spożywczą, co najmniej raz przegotowaną.
Zobacz też: Chłodnica
REKLAMA