REKLAMA
Układy hamulców bębnowych
W zależności od tego, w jaki sposób jest wywierana siła rozpierająca na szczęki hamulcowe przez rozpieracz hydrauliczny, rozróżnia się kilka układów, zwanych także systemami. Są to: simplex, duplex, duoduplex i układ samowzmacniający.
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%Układ simplex składa się z pojedynczego cylinderka hamulcowego, w którym znajdują się dwa tłoczki. Wolne końce szczęk są albo osadzone obrotowo na ośce, albo podparte z dużym luzem w specjalnych, prymitywnych gniazdach, w których mogą wykonywać ruchy wahliwe. Każda ze szczęk jest rozpierana z identyczną siłą, co nie oznacza, że ich naciski jednostkowe na bęben są identyczne. Większy ma szczęka przeciwbieżna, czyli ta, która jest ustawiona przeciw obrotom bębna, czyli przy obracającym się bębnie w lewo, przy rozpieraczu znajdującym się ponad osią, szczęką przeciwbieżną jest szczęka lewa.
%%content-block%%Układ duplex tym różni się od układu simplex, że każda ze szczęk ma swój jednostronnie działający rozpieracz. Dzięki temu obie szczęki mogą być szczękami przeciwbieżnymi, co znacznie (nawet do 20%) zwiększa skuteczność hamowania.
Układ duoduplex składa się, podobnie jak układ duplex, z dwóch rozpieraczy, przy czym są one identyczne jak w układzie simplex, czyli dwutłoczkowe, dwustronnego działania. Szczęki są więc dociskana do bębna na obu końcach, co jeszcze bardziej podnosi skuteczność hamowania, niż w systemie duplex, a okładziny hamulcowe są wolniej się zużywają, ponieważ pracują na całej swojej długości mniej więcej z jednakową siłą.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
%%content-videotarget%%Układ samowzmacniający jest najprostszym z możliwych systemów wspomagania hamulców. Polega on na tym, że wolne końce szczęk, nie osadzone w rozpieraczu, są połączone tylko ze sobą specjalnym łącznikiem, natomiast nie są w żaden sposób podparte, ani połączone z innymi elementami hamulca, czyli są pływające. Działanie wzmacniające siłę hamowania polega na tym, że szczęka przeciwbieżna, pod wpływem siły tarcia usiłuje się przesunąć w kierunku szczęki współbieżnej, tym samym wywołując na jej koniec nacisk podobny, jak gdyby znajdował się tam dodatkowy rozpieracz. Tak więc szczęka przeciwbieżna jest dociskana do bębna ze znacznie większą siłą, niż w przypadku układu simplex, a podobną do siły, z jaką do bębna jest dociskana szczęka przeciwbieżna. Skuteczność tego systemu jest zbliżona do skuteczności systemu duoduplex, przy znacznie niższej cenie i prostszej konstrukcji.
Zobacz też: Płyn hamulcowy
REKLAMA