REKLAMA
Tarcza hamulcowa
Tarcze hamulcowe są jednym z głównych i zarazem największym z elementów hamulców tarczowych. Mają zadanie identyczne, jak bębny hamulców bębnowych: wspólnie z nakładkami hamulcowymi wytworzyć odpowiednie tarcie, zdolne zahamować rozpędzony pojazd.
%%advert-placeholder-video%%Tarcze hamulcowe są trwale przymocowane do piast kół i razem z nimi obracają się podczas jazdy. Z chwilą, gdy kierowca wciśnie pedał hamulca, powstające w układzie hamulcowym ciśnienie zacznie wypychać tłoki, znajdujące się w zaciskach hamulców, tym samym dociskając klocki hamulcowe do obu stron tarcz hamulcowych. Na styku powierzchni klocka hamulcowego i tarczy wydzieli się w tym czasie tak dużo ciepła, że mogłoby ono, przy braku odpowiedniego chłodzenia, prowadzić do zniszczenia nakładek hamulcowych oraz powierzchniowych uszkodzeń tarcz hamulcowych, tworząc na nich siatkę spękań termicznych. Aby tego uniknąć, stosowane są różnego rodzaju zabiegi, mające na celu odprowadzenie do atmosfery jak największej porcji tego ciepła. Jednym z nich jest odpowiedni dobór materiału, z którego wykonuje się tarcze hamulcowe. Do lamusa odeszły tarcze wykonywane z czystego żeliwa szarego lub staliwa. Współczesne tarcze są wykonywane z kompozycji różnych metali, których skład stanowi pilnie strzeżoną tajemnicę producentów. Dodatkowo tarcze są nawiercane, wentylowane dzięki specjalnym kanałom, które się w nich znajdują, przewiercane i frezowane.
%%content-block%%Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
Mimo tak dużych problemów z odprowadzeniem ciepła, hamulce tarczowe mają wiele zalet w stosunku do tradycyjnych hamulców bębnowych. Jedną z najważniejszych jest ich skuteczność w każdych warunkach, zwłaszcza przy mokrej nawierzchni i podczas przejeżdżania przez kałuże i potoki. Tarcze hamulcowe są zawsze suche w wyniku zarówno siły odśrodkowej, która oczyszcza je z wilgoci, jak i bardzo małej odległości, jaka dzieli je od klocków hamulcowych. W przypadku hamulców tarczowych siła hamowania jest wprost proporcjonalna do siły nacisku na pedał hamulca i zależność ta ma charakter liniowy, dzięki temu przy ich użyciu można hamować bardzo łagodnie, co nie zawsze się udaje podczas stosowania hamulców bębnowych.
Zobacz też: ABS
REKLAMA