REKLAMA
Zacisk hamulcowy
Działanie hamulca tarczowego polega na tym, że zamocowana na piaście koła tarcza hamulcowa, jest podczas hamowania ściskana pomiędzy dwoma klockami hamulcowymi. Siła, jaka jest do tego konieczna, powstaje w specjalnym urządzeniu obejmującym obustronnie tarczę hamulcową. Urządzenie to nazywane jest zaciskiem hamulcowym, dawniej – kalipem.
%%advert-placeholder-video%%Zaciski hamulcowe dzielą się na: stałe czyli sztywne, pływające i przesuwne. W zacisku stałym tłoki hamulcowe znajdują się po obu stronach tarczy hamulcowej. Zacisk pływający ma kształt ramy i jest osadzony suwliwie w zamocowanym sztywno wsporniku. Jego pojedynczy tłok wywiera nacisk na klocek hamulcowy. Jednocześnie siła ta powoduje przesunięcie ramy zacisku w przeciwną stronę, niż ruch tłoka, przez co zacisk swoją drugą stroną dociska drugi klocek hamulcowy do tarczy hamulcowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu jeden tłok obsługuje dwa klocki hamulcowe. Podobnie dzieje się w przypadku zacisku przesuwnego. Różnica polega jedynie na tym, że zacisk jest prowadzony we wsporniku specjalnymi prowadnicami.
%%content-block%%Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
Zaciski hamulcowe są wykonywane najczęściej z żeliwa o specjalnym składzie. Spotyka się także zaciski wykonane z bardzo wytrzymałych stopów lekkich. W specjalnych cylindrach pracują tłoki o znacznie większej średnicy, niż w hamulcach bębnowych, dzięki temu siła nacisku, wywierana na klocki hamulcowe może być wielokrotnie większa, niż ta, z którą mamy do czynienia w przypadku szczęk hamulcowych. Tłoki nie mają sprężyn powrotnych, ani żadnego mechanizmu, powodującego ich cofanie się. Ruch wsteczny tłoka po zaniku ciśnienia, czyli po zaprzestaniu hamowania, wymuszony jest poprzez odpowiednią konstrukcję gumowych uszczelek tłoków i kanalików, w których się one znajdują. Jest to zarazem mechanizm samoregulacyjny tłoków – mogą one cofnąć się jedynie tyle, na ile pozwala odkształcenie uszczelki. Zwykle ruch wsteczny tłoka nie przekracza 0,2 mm.
Zobacz też: Płyn hamulcowy
REKLAMA