REKLAMA
Narzędzia: suwmiarka, mikromierz, szczelinomierz
Suwmiarka, mikromierz i szczelinomierz zaliczają się do podstawowych narzędzi pomiarowych, niezbędnych w każdym warsztacie. W warsztacie samochodowym najbardziej użytecznymi są suwmiarka i szczelinomierz. Suwmiarka służy do mierzenia różnych przedmiotów, np. średnicy wałków, sworzni, otworów oraz głębokości itp. z dużą dokładnością. Zwykłe suwmiarki zapewniają dokładność do 0,1 mm, wyższej klasy – do 0,05 mm. Do dokładniejszych pomiarów służy mikromierz.
%%advert-placeholder-video%%Suwmiarka składa się z głównej listwy pomiarowej, zakończonej charakterystycznymi szczękami, na której jest naniesiona podziałka milimetrowa oraz z suwającego się po niej noniusza, zaopatrzonego również w dwie szczęki. Nacięta na nim podziałka ma minimalnie mniejsze odległości między kreskami, niż podziałka głównej listwy. Przy suwmiarce mierzącej z dokładnością 0,1 mm odległości te wynoszą 0,9 mm, natomiast przy suwmiarce mierzącej z dokładnością 0,05 mm odległości mają po 0,95 mm. Są także bardziej precyzyjne suwmiarki, mierzące z większymi dokładnościami, np. suwmiarki z odczytem elektronicznym.
%%content-block%%Na nieco odmiennej zasadzie działa mikromierz. Tu elementem pomiarowym jest śruba mikrometryczna z bardzo precyzyjnie naciętym gwintem o skoku 1 mm. Jeden obrót tej śruby powoduje przesunięcie jej końca dokładnie o 1 mm. Wynika z tego, że 1/100 obrotu powoduje przesunięcie jej końca o 1/100 mm.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
Szczelinomierz jest najbardziej prymitywnym przyrządem pomiarowym. Składa się z kilku lub więcej blaszek o kalibrowanej grubości, osadzonych na wspólnej ośce. Grubości poszczególnych blaszek różnią się od siebie o zadaną wielkość, zwykle o 0,05 mm. Większa dokładność nie jest konieczna. Pomiar wykonuje się przez wsuwanie w mierzoną szczelinę kolejno coraz grubszych blaszek, aż do chwili, kiedy wsunięcie kolejnej blaszki nie będzie możliwe. Przyjmuje się wówczas, że szczelina ma szerokość równą najgrubszej z możliwych do wsunięcia w nią blaszek. Pomiar ten jest obarczony pewnym nieistotnym błędem, gdyż zwykle wielkość mierzonych szczelin, np. na zamkach pierścieni tłokowych lub styków przerywaczy w starego typu aparatach zapłonowych, podawana jest z tolerancją do 0,05 mm. Taką dokładność zapewnia pomiar szczelinomierzem.
%%content-videotarget%%Zobacz też: Parametry silnika spalinowego
REKLAMA