REKLAMA
Układ zapłonowy, elektroniczny
W najprostszym układzie elektronicznym rolę styków przerywacza przyjmuje na siebie tranzystor. Styki służą jedynie do sterowania pracą tego tranzystora, dzięki czemu płynący przez nie prąd jest co najmniej o rząd wielkości, a ściślej – beta razy mniejszy od płynącego przez styki zapłonu mechanicznego. Beta jest współczynnikiem wzmocnienia prądowego użytego tranzystora, który może wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu. W następnych wcieleniach takiego układu zapłonowego zastąpiono mechaniczne styki systemem dioda elektroluminescencyjna (LED) – fototranzystor, a w najnowszych – czujnikiem magnetoelektrycznym (Halla).
%%advert-placeholder-video%%Na początku lat osiemdziesiątych elektroniczne układy zapłonowe zaczęto łączyć w jedną całość z układami sterującymi wtryskiem paliwa i w ten sposób powstały zaczątki pierwszych komputerów pokładowych, nazywane elektronicznymi jednostkami sterowania silnikiem. Jednak na powstanie prawdziwych komputerów odpowiedzialnych za pracę silnika trzeba było poczekać jeszcze kilka lat.
%%content-block%%Na początku XXI wieku elektroniczne sterowanie silników spalinowych z mikroprocesorami zaczęto stosować powszechnie w samochodach, a nawet w takich urządzeniach, jak piły spalinowe i kosiarki. Systemy te nazwano EMS od angielskojęzycznej nazwy Engine Management System. Dzięki nim stało się możliwe, np. który cylinder potrzebuje w danej chwili otrzymać dawkę paliwa oraz w jakiej ilości.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
Najnowsze urządzenia EMS otrzymują i przetwarzają informacje z wielu czujników, nawet takich jak chwilowe położenie korbowodu, temperatura kolektora ssącego i wydechowego, skład spalin i temperatura gazów spalinowych oraz wiele innych. EMS dzięki tym danym precyzyjnie określa, jakimi dawkami paliwa zasilać cylindry, z jaką częstotliwością i w którym momencie wytwarzać impuls wysokiego napięcia, konieczny do zapłonu mieszanki w cylindrach, czyli dobiera kąt wyprzedzenia zapłonu bardzo precyzyjnie i indywidualnie dla każdej prędkości obrotowej silnika. Dzięki temu możliwe jest podniesienie sprawności silnika, zwiększenie jego elastyczności co prowadzi do oszczędności paliwa i mniejszej emisji substancji toksycznych.
%%content-videotarget%%Zobacz też: Układ zapłonowy
REKLAMA