REKLAMA
Miernik uniwersalny
Elektrotechniczny miernik uniwersalny jest nieocenionym przyrządem pomiarowym, znajdującym zastosowanie we wszystkich pracach, związanych z instalacją elektryczną samochodu. Z uwagi na rodzaj odczytu wyników pomiarów mierniki uniwersalne dzielą się na cyfrowe i wychyłowe. Te ostatnie wychodzą z użycia z uwagi na małą dokładność odczytu oraz na całkowity brak odporności na udary mechaniczne, o które łatwo podczas prac przy samochodzie. Wad tych nie mają mierniki cyfrowe, w których jedyną ruchomą częścią jest przełącznik zakresów. Jedyną niedogodność w ich użytkowaniu stanowi konieczność wymiany baterii zasilającej je w energię elektryczną. W normalnej, amatorskiej eksploatacji okres użytkowania jednej baterii może dochodzić nawet do kilku lat.
%%advert-placeholder-video%%Miernik uniwersalny ma wiele opcji nieprzydatnych podczas prac przy samochodzie, takich jak pomiar bardzo małych prądów i napięć czy pomiar współczynnika beta tranzystorów. Najczęściej wykorzystuje się woltomierz, rzadziej – omomierz, najrzadziej amperomierz, którego zakresy pomiarowe zwykle są o wiele niższe, niż prądy płynące w instalacji elektrycznej samochodów. Cyfrowe mierniki uniwersalne mają także wbudowane bardzo przydatne urządzenie, jakim jest akustyczny sygnalizator, przydatny podczas sprawdzania, czy w danym obwodzie nie występuje przerwa. Nie jest wówczas konieczne spoglądanie w okienko przyrządu. Brak przerwy jest sygnalizowany dość głośnym dźwiękiem.
%%content-block%%Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
%%advert-placeholder-2%%Pomiar napięć w instalacji samochodowej przeprowadza się zawsze na stałoprądowym zakresie przyrządu, którego górna granica jest powyżej maksymalnego napięcia w instalacji, czyli powyżej 15 V. W najpopularniejszych przyrządach jest to zakres 20V. Nie wolno takim przyrządem sprawdzać napięcia na końcówkach przewodów zapłonowych. Przekracza ono o kilkanaście tysięcy woltów najwyższy z zakresów pomiarowych, i próba jego zmierzenia z całą pewnością spowoduje zniszczenie przyrządu.
Przy korzystaniu z omomierza należy pamiętać, aby mierzony obwód lub element w chwili pomiaru nie znajdował się pod napięciem. W przeciwnym wypadku pomiar może być obarczony bardzo dużym błędem albo może dojść do zniszczenia miernika. Ponieważ cyfrowe przyrządy pomiarowe są bardzo czułe, należy pamiętać, aby przy pomiarze rezystancji od odczytanego wyniku odjąć oporność przewodów pomiarowych, która zwykle wynosi od 0,6 do 0,9 ohma. Można ją łatwo zmierzyć po zwarciu końcówek pomiarowych i ustawieniu najniższego zakresu pomiarowego rezystancji.
%%content-videotarget%%Cyfrowe mierniki pomiarowe reagują z pewnym opóźnieniem, dlatego odczyt można dokonać najwcześniej po sekundzie od chwili podłączenia przewodów pomiarowych do mierzonego obwodu lub elementu wyposażenia elektrycznego samochodu. Po zakończeniu prac nie wolno zapomnieć o wyłączeniu miernika.
Zobacz też: Układ zapłonowy
REKLAMA