REKLAMA
Układ korbowy silnika
Układ korbowy silnika spalinowego ma za zadanie zamienić ruch posuwisto-zwrotny tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.
%%advert-placeholder-video%%W wyniku nacisku, wywieranego przez gazy spalinowe na denko tłoka, przesuwa się on ze swojego górnego położenia w kierunku dolnego. Jednocześnie siła wywierana przez gazy spalinowe jest przenoszona za pośrednictwem sworznia tłokowego na korbowód. Korbowód jest elementem łączącym tłok z wałem korbowym, a jego zadaniem jest przenoszenie siły gazów spalinowych na wał korbowy. Jego działanie jest dwukierunkowe: z chwilą gdy tłok znajdzie się w dolnym położeniu, korbowód przenosi na niego siłę z wału korbowego, która powoduje przesuwanie się tłoka ku górze podczas suwu sprężania lub wydechu.
%%content-block%%Elementem, łączącym korbowód z tłokiem jest sworzeń. W główce korbowodu znajduje się specjalna tulejka, która jest łożyskiem sworznia tłokowego, a dzięki której korbowód może wykonywać ruchy wahliwe.
Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta
Dolną część korbowodu, która łączy go z wałem korbowym, jest tzw. łeb korbowodu. W silnikach spalinowych czterosuwowych stosuje się wyłącznie dzielone łby korbowodów. Elementy te składają się ze stopy, która stanowi jedną całość z trzonem korbowodu, oraz z przykręcanej do niej pokrywy. Wewnątrz łba korbowodu znajdują się dwie półpanewki, które zapewniają łożyskowanie korbowodu na wale korbowym silnika. Z uwagi na olbrzymie obciążenia łożyskowania korbowodów silników czterosuwowych, nie stosuje się w nich łożysk tocznych kulkowych lub igiełkowych, jak ma to miejsce w niewielkich silnikach dwusuwowych. Łożyskowanie ślizgowe pozwala także na wykorzystanie zalet smarowania ciśnieniowego, niemożliwego do zastosowania w przypadku łożysk tocznych.
%%content-videotarget%%Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego
REKLAMA