REKLAMA
Doładowanie
Zwiększenie mocy silnika wiąże się albo ze zwiększeniem pojemności skokowej jego cylindrów, albo do powiększenia jego prędkości obrotowej, czyli do zwiększenia ilości wydzielanego ciepła w jednostce czasu. Oba te sposoby wiążą się z istotnymi zmianami konstrukcji silnika i wielu jego elementów. W praktyce oznacza to stworzenie całkiem nowego silnika na bazie poprzedniego.
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%Jest jeszcze sposób trzeci, który nie wymaga aż tak radykalnych zmian konstrukcyjnych. Polega on na zwiększeniu sprawności napełniania cylindrów silnika nowymi porcjami powietrza (w silnikach z zapłonem samoczynnym) lub mieszanki paliwowo-powietrznej (w silnikach z zapłonem iskrowym). Zwiększenie to polega na tzw. doładowaniu, czyli na zasilaniu silnika powietrzem o większej gęstości, a tę uzyskuje się poprzez sprężenie go.
%%content-block%%Istnieją trzy podstawowe sposoby zwiększenia gęstości powietrza:
– poprzez sprężenie go sprężarce, napędzanej mechanicznie z wału silnika;
– poprzez wykorzystanie turbosprężarki, w której siłę napędową stanowią gazy spalinowe, opuszczające silnik.
Najmniejszą sprawność ma sposób, wymieniony na pierwszym miejscu. Sprężarka napędzana silnikiem pochłania część jego mocy, Korzyści z jej zastosowania są jednak większe niż straty i w efekcie takiego rozwiązania silnik zyskuje na mocy. Znacznie sprawniejszym jest powszechnie stosowany system drugi. Jego wadą jest to, że spaliny napotykają na swojej drodze dodatkowy opór w postaci łopatek turbiny, co w pewnym stopniu pogarsza opróżnianie cylindrów ze spalin, zmniejszając moc silnika. Zysk z doładowania w pełni rekompensuje tę stratę z nawiązką.
Zobacz też: Układ doładowania
REKLAMA