REKLAMA
Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa
W silnikach samochodowych, zasilanych wtryskowo, coraz częściej zamiast stosowanej od dziesiątków lat sekcyjnej pompy wtryskowej stosuje się doskonalszą i równocześnie tańszą w produkcji pompę rozdzielaczowi, zwaną także rotacyjną.
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%W pompie rozdzielaczowej znajdują się dwie sekcje: pompa zasilająca, wytwarzająca wstępne ciśnienie oraz wirnik z prostopadłym do jego osi przelotowym cylindrem z dwoma tłoczkami, które są rozpychane (wypychane z wirnika) paliwem, dostarczanym przez pompę zasilającą. Zewnętrzne końce tłoczków opierają się o pierścieniową krzywkę, dzięki której uzyskuje się ich pożądany skok, a tym samym – właściwą dawkę paliwa.
%%content-block%%Podczas wykonywania obrotu przez wirnik pompy, po połączeniu się cylinderka z przewodem zasilającym w paliwo, następuje rozsunięcie się tłoczków. Dalszy obrót wirnika zamyka przewód zasilający. Gdy tłoczki napotkają na garby wspomnianej wcześniej pierścieniowej krzywki, są przez nie wtłaczane do wnętrza wirnika, dzięki czemu w ich cylinderku powstaje wysokie ciśnienie, niezbędne do otwarcia wtryskiwaczy. Paliwo pod ciśnieniem trafia do przewodu wysokociśnieniowego wewnątrz wirnika. W obudowie wirnika znajdują się otwory, połączone z przewodami wtryskowymi. Podczas obrotu wirnika wylot przewodu wysokociśnieniowego natrafia na te otwory i kieruje w nie znajdujące się pod ciśnieniem paliwo. W ten sposób następuje dystrybucja paliwa i trafia ono w odpowiednim momencie do właściwego wtryskiwacza.
Dawkowanie paliwa w takiej pompie jest bardzo proste i sprowadza się do odpowiedniego dławienia dopływu paliwa z pompy zasilającej do cylinderka z tłoczkami. Im mniej paliwa do nich dotrze, tym wolniej będą one rozpychane, a tym samym tym rzadziej paliwo będzie trafiało do wtryskiwaczy.
%%advert-placeholder-2%%Wadą pompy rozdzielaczowej jest kończenie tłoczenia paliwa przez tłoczki, gdy ich prędkość zmniejsza się dom zera. Może to prowadzić do podciekania („lania”) rozpylaczy we wtryskiwaczach. Pompa rozdzielaczowa, z uwagi na konieczność pracy jej elementów z jak najmniejszymi luzami, wymaga niezwykle starannie, a więc kilkustopniowo przefiltrowanego paliwa. Najmniejsze zanieczyszczenia mogą spowodować zatarcie się wirnika, a tym samym zniszczenie pompy. Ponadto w pompach takich trudno jest uzyskać rozruchową dawkę paliwa, większą wielokrotnie, niż podczas normalnej pracy silnika.
%%content-videotarget%%Zaletą pompy rozdzielaczowej jest jednakowa dawka paliwa, dostarczana do poszczególnych cylindrów, ponieważ wywarza ją zawsze ta sama sekcja. Pompy rozdzielaczowe nie wymagają stosowania żadnych korektorów hydraulicznych, niezbędnych w pompach sekcyjnych.
Zobacz też: Układ wtryskowy
REKLAMA