REKLAMA
Mechaniczne pompy wtryskowe: pompa sekcyjna
W silnikach samochodowych o zapłonie samoczynnym i coraz częściej także w silnikach z zapłonem iskrowym paliwo do cylindrów jest wtryskiwane, a nie – zasysane wraz z powietrzem w postaci mieszanki paliwowo-powietrznej. Do tego celu służy układ wtryskowy, którego sercem jest pompa wtryskowa. W niektórych przypadkach zamiast niej stosuje się pompowtryskiwacze.
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%Są dwa rodzaje mechanicznych pomp wtryskowych: sekcyjne o stałym skoku tłoczka i rozdzielaczowe, zwane inaczej rotacyjnymi, o zmiennym skoku tłoczka. Sekcyjna pompa wtryskowa jest w rzeczywistości zespołem kilku pomp wtryskowych, mieszczących się we wspólnej obudowie. Każda z sekcji obsługuje tylko jeden cylinder. Skok tłoczka, dzięki któremu powstaje ciśnienie wtrysku, jest zawsze taki sam, bez względu na wielkość jednorazowej dawki paliwa.
%%content-block%%Ustala ją obrót odpowiednio ukształtowanego tłoczka, dzięki któremu do otworu wylotowego cylinderka trafia ściśle określona dawka paliwa. Działanie tłoczka polega na mniejszym lub większym otwieraniu tego otworu. Paliwo dostarczane do każdej sekcji musi znajdować się pod odpowiednim ciśnieniem wstępnym. W kanale wylotowym każdej sekcji znajduje się zawór jednokierunkowy, nie pozwalający na powrót do niej paliwa z przewodu wtryskowego.
Pompa sekcyjna ma wiele wad, z których najpoważniejszą jest uzależnienie natężenia tłoczenia paliwa od prędkości tłoczka podczas jego skoku czynnego. Prędkość ta jest uzależniona od prędkości obrotowej wału pompy, z czego wynika, że wtrysk paliwa rozpoczyna się wcześniej, niż powinien, gdy prędkość obrotowa wału pompy zbliża się do maksymalnej.
Na dodatek tłoczenie paliwa nie ustaje w chwili pełnego otwarcia otworu wylotowego cylinderka, lecz nieco później. Im większa jest prędkość obrotowa wału pompy, tym opóźnienie to jest większe. Tak więc dawkowanie paliwa przez pompę sekcyjną nie jest w każdej sytuacji prawidłowe. Przeciwdziałanie temu zjawisku polega na wprowadzeniu w pompie różnych rozwiązań konstrukcyjnych oraz korektorów hydraulicznych.
%%content-videotarget%%Zobacz też: Przewody paliwowe
REKLAMA