REKLAMA
Pompa wodna
Pompa wodna jest jednym z najważniejszych elementów elementów silnika spalinowego, chłodzonego cieczą. Wymusza on obieg cieczy chłodzącej, co znacznie podnosi jego efektywność.
%%advert-placeholder-video%%%%advert-placeholder-1%%Pompy wodne współczesnych silników są dość prymitywnymi, jednostopniowymi pompami odśrodkowymi, o sporej wydajności i niewielkim ciśnieniu na wylocie. Ciecz chłodząca wpływa do nich blisko osi wirnika, a następnie, przy pomocy łopatek wirnika, dzięki sile odśrodkowej jest odrzucana do ścianek korpusu, skąd przez króciec wylotowy jest kierowana do kanałów chłodzących silnika.
%%content-block%%Niewielkie ciśnienie, jakie są one w stanie wytworzyć, ma istotne znaczenie dla całości układu chłodzenia, którego podstawowy element, jakim jest chłodnica, nie jest przewidziany do pracy nawet pod średnim ciśnieniem. Z uwagi na to, że w tego rozwiązaniu nie ma żadnych zaworów, nie istnieje ryzyko zatrzymania naturalnej cieczy chłodzącej po zatrzymaniu się silnika i może ona być z niego wypychana do chłodnicy, np. pod ciśnieniem pary lub w wyniku rozszerzalności termicznej tak długo, jak długo pozwoli na to otwarty termostat.
Pompa wodna jest w silnikach zazwyczaj mocowana w ich przednich częściach, a do jej napędu używa się paska klinowego lub wieloklinowego, często tego samego, który napędza alternator i inne urządzenia.
Pompy wodne bardzo rzadko ulegają awariom. Najczęściej jest to naturalne zużycie łożysk, dzięki którym obraca się ich wirnik. Równie często następuje zużycie uszczelnień wału wirnika, którymi są albo pierścienie Simmera (simeringi), albo – częściej - ślizgowe pierścienie uszczelniające, czyli tzw. dławice. Bardzo rzadko występują uszkodzenia łopatek wirnika i ścianek korpusu w wyniku kawitacji. Mają one dostateczną grubość, aby powstające w wyniku kawitacji wżery nie spowodowały ich osłabienia i uszkodzenia w całym okresie eksploatacyjnym silnika.
%%content-videotarget%%Zobacz też: Płyny chłodzące
REKLAMA