REKLAMA
Hydrauliczny podnośnik samochodowy (tzw. żaba)
Podnośnik samochodowy jest jednym z najważniejszych przyrządów spośród wszystkich niezbędnych w normalnej eksploatacji pojazdu i podczas wielu napraw. Bez niego np. wymiana koła byłaby niemożliwa. Podnośniki ogólnie dzielą się na warsztatowe, czyli ciężkie i gabarytowo duże, za to o wszechstronnym zastosowaniu podczas napraw i innych prac wymagających oderwania kół od podłoża, oraz na typowe „awaryjne”, dostosowane do danego modelu auta i przeznaczone głównie do szybkiego naprawienia awarii, np. do wymiany uszkodzonego koła.
%%advert-placeholder-video%%Najpowszechniej stosowanym podnośnikiem warsztatowym jest tzw. żaba. Jest to urządzenie, składające się ze stalowej ramy na kółkach w której osadzone jest obrotowo specjalne ramię, sterowane siłownikiem hydraulicznym. Ramię to pozwala na podniesienie pojazdu na sporą wysokość, niewiele mniejszą od jego długości. Pompa, która dostarcza płyn hydrauliczny do siłownika, jest z nim zintegrowana. Obsługuje się ją ręcznie przy pomocy długiej dźwigni-rączki, która jednocześnie służy do przesuwania „żaby” w dowolne miejsce, nawet położone głęboko od karoserią pojazdu. Aby opuścić ramię podnośnika, należy otworzyć jego zawór i pozwolić na wypłynięcie płynu do zbiorniczka. Otwarcie to realizuje się przez wykonanie półobrotu dźwigni-rączki lub (w niektórych typach) obracając samą rękojeścią dźwigni. Opuszczanie samochodu należy wykonywać wolno i ostrożnie, dlatego otwieranie zaworu spustowego należy wykonać z dużym wyczuciem – zwykle wystarczy niewielkie jego uchylenie.
%%content-block%%Aby nie uszkodzić karoserii i innych elementów samochodu podczas korzystania z „żaby” należy właściwie wybrać punkt podparcia. Można zastosować podkładkę z bardzo twardej gumy, albo z dość grubej deseczki, wykonanej z twardego drewna a nawet z płytki rezoteksowej o grubości co najmniej 15 mm.
Zobacz też: Podgrzewacze paliwa
REKLAMA