REKLAMA
Siedziba pracodawcy - definicja
Definicja podstawowa
- Miejsce, w którym ktoś mieszka lub stale przebywa.
- Miejsce, w którym znajduje się jakaś instytucja.
- Z reguły miejscowość, w której ma siedzibę organ zarządzający osoby prawnej.
W prawie pracy
Ustalenie miejsca pracy ma znaczenie przy podróżach służbowych. Podróżą taką jest wyjazd na polecenie pracodawcy w celu realizacji zadania służbowego poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub miejsce pracy pracownika.
%%advert-placeholder-video%%Redakcja poleca produkt: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń
%%content-block%%Inaczej podróż służbowa jest zdefiniowana w przypadku kierowców. Kierowca jest w podróży służbowej, gdy dokonuje na polecenie pracodawcy przewozu drogowego poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub inne miejsce prowadzenia działalności przez pracodawcę, w szczególności filia, przedstawicielstwo i oddział. Ponadto kierowca odbywa podróż służbową również wówczas, gdy wykonuje polecenie pracodawcy wyjazdu służbowego poza miejscowość, w której znajduje się siedziba, filia lub oddział pracodawcy, w celu wykonania przewozu drogowego.
W podatkach dochodowych
Siedziba ma bardzo istotne znaczenie w podatku dochodowym, ponieważ decyduje o nieograniczonym obowiązku podatkowym w pdop. Jeżeli podatnicy mają siedzibę lub zarząd na terytorium RP, to podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Jeśli podatnicy nie mają na terytorium RP siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium RP. Oznacza to, że zagraniczne osoby prawne (te, które nie posiadają w Polsce siedziby lub zarządu) podlegają w Polsce opodatkowaniu tylko od tych dochodów, których źródła są położone na terytorium Polski.
Dołącz do nas na Facebooku!
REKLAMA