REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia rodzinne bez zmian przynajmniej do 2024 r.?

Michalina Topolewska
Michalina Topolewska
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Świadczenia rodzinne bez zmian przynajmniej do 2024 r.?/Fot. Shutterstock
Świadczenia rodzinne bez zmian przynajmniej do 2024 r.?/Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenia rodzinne zostaną utrzymane na dotychczasowym poziomie. Dotyczy to zarówno kryteriów, jak i kwot. Tak wynika z propozycji Rady Ministrów.

Świadczenia rodzinne będą zamrożone co najmniej do 2024 r.

Od listopada nie wzrośnie kryterium dochodowe uprawniające do zasiłku na dziecko. Nie zmieni się też kwota ani tego świadczenia, ani żadnego z przysługujących do niego dodatków.

REKLAMA

W tym roku przypada ustawowy termin weryfikacji progów dochodowych, które obowiązują w świadczeniach rodzinnych, oraz wysokości wsparcia. Jednak propozycja Rady Ministrów, która została przekazana do Rady Dialogu Społecznego, przewiduje utrzymanie dotychczasowego poziomu zarówno kryteriów, jak i wszystkich kwot świadczeń na kolejne trzy lata – od 1 listopada 2021 r. do 30 października 2024 r. Spowoduje to dalszy spadek liczby dzieci, na które przyznawany jest zasiłek. W 2020 r. było ich niecałe 1,7 mln. Zdaniem ekspertów program 500+ tego nie zrekompensuje, zwłaszcza w obliczu rosnącej inflacji.

Zasiłek rodzinny - kryterium dochodowe i kwota bez zmian w 2021 r.

REKLAMA

Rządowa decyzja oznacza, że kryterium, od spełnienia którego jest uzależnione prawo do zasiłku na dziecko, będzie tak jak dotąd wynosić 674 zł na członka rodziny lub 764 zł, gdy wychowuje się w niej niepełnosprawny potomek. Z kolei w przypadku becikowego, które ma odrębny próg dochodowy, będzie ono nadal wynosić 1922 zł. Co istotne, taka wysokość kryteriów w odniesieniu do zasiłku obowiązuje już sześć lat, a dokładnie od 1 listopada 2015 r., bo wtedy została przeprowadzona ostatnia waloryzacja. W 2018 r., kiedy przypadał termin poprzedniej weryfikacji kryteriów, rząd postanowił bowiem, że nie zostaną one podniesione.

Główną przesłanką, którą rząd tłumaczy tegoroczną propozycję zamrożenia progów i świadczeń na następne trzy lata, jest program 500+. Ma on znacząco poprawiać sytuację materialną rodzin, zwłaszcza że od 1 lipca 2019 r., gdy zniesione zostało kryterium przy pierwszym dziecku, swoim zasięgiem obejmuje on praktycznie wszystkie dzieci. Inne uzasadnienia to dobra sytuacja na rynku pracy, a także odnotowany w ostatnich latach wzrost wysokości najniższego oraz przeciętnego wynagrodzenia za pracę.

– Przyjęta przez rząd strategia prowadzi do stopniowego wygaszania zasiłków na dzieci i wypadania z systemu wsparcia coraz większej liczby rodzin – mówi prof. Piotr Broda-Wysocki z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Dodaje, że jest ona ryzykowna, bo opiera się głównie na danych historycznych i tym, co działo się w poprzednich latach, podczas gdy teraz mamy do czynienia z rosnącą inflacją i wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie nie zacznie ona spadać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Oczywiście 500+, tak jak zasiłek rodzinny, ma na celu pokrywanie wydatków związanych z wychowywaniem dziecka, ale warto pamiętać, że świadczenie wychowawcze kończy się z dniem jego 18. urodzin. Natomiast zasiłek jest wypłacany dłużej, bo przez okres nauki w szkole, maksymalnie do 21. roku życia, a w przypadku niepełnosprawnych dzieci nawet do 24 lat – podkreśla Magdalena Rynkiewicz-Stępień, zastępca dyrektora Miejskiego Centrum Świadczeń w Opolu.

Dodatki do zasiłku rodzinnego bez waloryzacji w 2021 r.

Poza zamrożeniem kryteriów dochodowych, niekorzystna dla rodziców jest też decyzja o braku waloryzacji kwot poszczególnych świadczeń. Wśród nich tego podstawowego, czyli zasiłku na dziecko oraz przysługujących do niego siedmiu dodatków.

– Niektóre z nich nie były podnoszone od momentu wprowadzenia. Tak jest chociażby w przypadku dodatku dla rodzica opiekującego się dzieckiem na urlopie wychowawczym, który od 2004 r. wynosi 400 zł miesięcznie, co trudno uznać za kwotę rekompensującą utracony dochód z pracy w trakcie korzystania z urlopu – zauważa Katarzyna Pasławska, zastępca dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Olsztynie.

Becikowe i "kosiniakowe" bez zmian do 2024 r.

REKLAMA

W ciągu kolejnych trzech lat taka sama będzie również kwota becikowego oraz świadczenia rodzicielskiego (tzw. kosiniakowego). Oba wynoszą 1000 zł, tyle że pierwsze jest wypłacane jednorazowo, a drugie przez 12 miesięcy. Ponadto utrzymana zostanie dotychczasowa wysokość specjalnego zasiłku opiekuńczego, który wynosi 620 zł.

– W ten sposób jeszcze bardziej pogłębi się różnica między świadczeniem pielęgnacyjnym, które teraz wynosi 1921 zł, a specjalnym zasiłkiem opiekuńczym, który jest jego odpowiednikiem dla osób zajmujących się dorosłym niepełnosprawnym członkiem rodziny – wskazuje Marzena Szuleta, kierownik biura świadczeń Urzędu Miasta w Kaliszu. Dodaje, że z tego względu wielu opiekunów, którzy wcześniej pobierali specjalny zasiłek, na drodze odwoławczo-skargowej uzyskało prawo do świadczenia pielęgnacyjnego. Wobec zamrożenia zasiłku można się spodziewać, że będzie ich jeszcze więcej.

Zasiłek pielęgnacyjny - czy będą zmiany?

Utrzymana ma być też obecna wysokość zasiłku pielęgnacyjnego, który wynosi 215,84 zł.

– Osoby niepełnosprawne, ich rodziny oraz organizacje od dawna apelują o zdecydowaną podwyżkę tego świadczenia. Niestety wychodzi na to, że po raz kolejny nie doczekają się realizacji jednego ze swoich najważniejszych postulatów – stwierdza dr Rafał Bakalarczyk z Uniwersytetu Warszawskiego. Dodaje, że wydawało się – po ubiegłorocznych protestach wywołanych wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji i licznym zapowiedziom ze strony rządu – iż polityka wsparcia rodzin z osobami niepełnosprawnymi przełoży się z poziomu deklaracji na konkretne, choćby pojedyncze działania. Tak się jednak nie stało.

Odrębnym strumieniem

Jednocześnie jest możliwe, że zmiany w zakresie wysokości świadczeń opiekuńczych nastąpią poza ustawowym mechanizmem przeprowadzanej co trzy lata weryfikacji. Wskazuje na to treść pisma skierowanego przez Marlenę Maląg, minister rodziny i polityki społecznej, do RDS. Tłumaczyła w nim, że rząd z opóźnieniem przekaże swoje propozycje w sprawie świadczeń rodzinnych (powinien to zrobić do 15 maja, a wysłał dopiero 1 czerwca) z uwagi na trwające prace nad rozwiązaniami w Polskim Ładzie oraz wstępnymi pracami nad zwiększeniem wsparcia dla opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych, a także odbiorców zasiłku pielęgnacyjnego.

Pomoc dla rodzin/DGP

Pomoc dla rodzin

Dziennik Gazeta Prawna

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sądy nie mogą uchylać wszystkich decyzji ZUS-u naruszających prawo. Konieczna zmiana art. 477¹⁴ § 2(1) kpc

W dniu 25 marca 2025 r. dr Katarzyna Kalata, radczyni prawna i założycielka Kancelarii Kalata specjalizująca się w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych, złożyła formalny wniosek legislacyjny w ramach obywatelskiej inicjatywy Sprawdzamy.com. Przedmiotem wniosku jest nowelizacja art. 477¹⁴ § 21 Kodeksu postępowania cywilnego (dalej: kpc), która ma umożliwić sądom powszechnym uchylanie każdej decyzji ZUS wydanej z rażącym naruszeniem przepisów prawa – niezależnie od jej rodzaju oraz od tego, kto jest jej adresatem.

PIBP: Podwyższenie zasiłku pogrzebowego: jesteśmy zadowoleni

Robert Czyżak, prezes Polskiej Izby Branży Pogrzebowej w odniesieniu do przyjętego przez Radę Ministrów i opracowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projektu ustawy przewidującego podwyższenie zasiłku pogrzebowego z 4000 do 7000 złotych wyraża zadowolenie. I zwraca uwagę, że proponowana podwyżka wysokości tego zasiłku już teraz nie pozwala na pokrycie kosztów związanych z organizacją uroczystości pogrzebowych, więc każda decyzja władz, aby podwyższyć tę kwotę to krok we właściwym kierunku.

Czy benefity pozapłacowe zastąpią podwyżki wynagrodzeń? Rola świadczeń pozapłacowych

Główną korzyścią z przyznawania świadczeń pozapłacowych jest zwiększenie motywacji i efektywności pracowników. Wielu pracodawców uważa także, że benefity są dobrą alternatywą dla podwyżek płac.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w ważnym świadczeniu: Od 1 stycznia 2026 r. zasiłek pogrzebowy w wysokości 7 tys. zł, a nie 4 tys. zł, choć MRPiPS przyznaje, że nawet ta kwota nie pokryje wszystkich kosztów pogrzebu

W dniu 25 marca br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zwiększenie kwoty zasiłku pogrzebowego z aktualnych 4 tys. zł do 7 tys. zł. To niewątpliwie zmiana w dobrym kierunku, choć samo MRPiPS przyznaje, że „nawet kwota zwiększona do 7000 zł nie będzie odpowiadała rzeczywistym, rynkowym kosztom pogrzebu i nie wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów związanych z pochówkiem”.

REKLAMA

Przedawnienie roszczeń pracowniczych. Czy choroba wstrzymuje bieg terminu przedawnienia?

Przedawnienie roszczenia nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania. Zobowiązanie do świadczenia pozostaje nadal ważne pomimo upływu terminu przedawnienia - tyle tylko, że dłużnik może w razie wytoczenia sprawy sądowej podnieść zarzut przedawnienia i uchylić się w ten sposób od spełnienia świadczenia. Bieg przedawnienia wstrzymuje wystąpienie siły wyższej. Czy choroba pracownika jest taką siłą wyższą - wyjaśnia Sąd Najwyższy w postanowieniu z 11 grudnia 2024 r.

Osoby z zespołem Downa będą miały łatwiej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe

Osoby z zespołem Downa i innymi rzadkimi chorobami będą miały łatwiej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe. Zapewnia im to m.in. prawo do: świadczenia pielęgnacyjnego, zasiłku pielęgnacyjnego i ulg podatkowych.

Będzie znaczna podwyżka zasiłku pogrzebowego. Od kiedy? Ile?

Niezmieniany od 14 lat zasiłek pogrzebowy będzie podwyższony.

Pół miliona seniorów nie ma komu przekazać majątku: Co zrobić z dorobkiem życia? Testament, darowizna czy umowa o dożywocie?

Pół miliona seniorów w Polsce nie ma spadkobierców, co oznacza, że ich majątek może trafić do gminy lub Skarbu Państwa. Jak temu zapobiec? Testament, darowizna czy umowa o dożywocie to rozwiązania, które pozwalają samodzielnie zdecydować o losach dorobku życia. Sprawdź, jakie masz opcje.

REKLAMA

Sąd: Przykład ponownego przeliczenia emerytury. Kapitał początkowy z 176.709,94 zł do 188.726,08 zł [Listy płac]

Przeliczyć na nowo emeryturę można po dostarczeniu nowych dowodów lub ujawnienie nowych okoliczności. ZUS potrafi zakwestionować nawet tak oczywisty dowód błędnego obliczania emerytury jak listy płac. W artykule przykład wygranego przez emeryta wyroku sądowego na podstawie dokumentów aż z okresu 1971-1974 r.

Nowe wytyczne przy świadczeniu pielęgnacyjnym 3287 zł. Jednoczesność pkt 7 i 8 orzeczenia o niepełnosprawności

Kilka dni temu (21 marca 2025 r.) minister Łukasz Krasoń (jako pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych) wydał zalecenia (wytyczne) dla zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności w sprawie orzeczeń o niepełnosprawności (PZON i WZON) dla dwóch grup osób niepełnosprawnych, które nigdy nie odzyskają zdrowia i pełnej sprawności. Orzeczenia będą dla nich miały charakter stałych orzeczeń, czyli nie trzeba będzie ich ponownie zdobywać raz na kilka lat. Orzeczenia Wojewódzkich oraz Powiatowych Zespołów ds. Orzekania o Niepełnosprawności są ujednolicane - w całej Polsce są wydawane według jednolitych standardów.

REKLAMA