REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zasiłek pielęgnacyjny z MOPS a stopień niepełnosprawności [PORADA]

Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Jaki stopień niepełnosprawności do zasiłku pielęgnacyjnego z MOPS?
Jaki stopień niepełnosprawności do zasiłku pielęgnacyjnego z MOPS?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy zasiłek pielęgnacyjny przysługuje osobie z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności? Jeśli tak, to jakie są wymagania?

Jaki stopień niepełnosprawności do zasiłku pielęgnacyjnego?

To czy przysługuje zasiłek pielęgnacyjny, zależy od spełnienia kilku przesłanek. Zostały one zawarte w ustawie o świadczeniach rodzinnych. Zgodnie z tymi przepisami, zasiłek pielęgnacyjny przyznaje się w celu częściowego pokrycia wydatków wynikających z konieczności zapewnienia opieki i pomocy innej osoby w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji. 

REKLAMA

Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje: 

  • niepełnosprawnemu dziecku; 
  • osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16. roku życia, jeżeli legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności
  • osobie, która ukończyła 75 lat.

Ponadto, zasiłek pielęgnacyjny przysługuje osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16. roku życia legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, jeżeli niepełnosprawność powstała w wieku do ukończenia 21. roku życia.

Co z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności?

Ustawa o świadczeniach rodzinnych definiuje umiarkowany stopień niepełnosprawności jako:

  • niepełnosprawność w umiarkowanym stopniu w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, 
  • całkowitą niezdolność do pracy orzeczoną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, 
  • posiadanie orzeczenia o zaliczeniu do II grupy inwalidów.
Ważne

Aby zatem można było przyznać zasiłek pielęgnacyjny osobie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, powinny łącznie zostać spełnione dwie przesłanki:

  • osoba niepełnosprawna w wieku powyżej 16 roku życia musi legitymować się orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, 
  • niepełnosprawność powinna powstać przed ukończeniem 21 roku życia.

Zasiłek pielęgnacyjny a umiarkowany stopień niepełnosprawności. Przykładowy wyrok WSA

REKLAMA

W praktyce druga z przesłanek tj. powstanie niepełnosprawności w wieku do ukończenia 21. roku życia może rodzić wątpliwości interpretacyjne. Jako przykład warto przytoczyć tu jedną ze spraw,  którą w ostatnich miesiącach zajmował się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach. W sprawie tej organ odmówił przyznania zasiłku pielęgnacyjnego twierdząc, iż w orzeczeniu musi być ustalona data powstania niepełnosprawności. W orzeczeniu o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności nie stwierdzono natomiast, aby niepełnosprawność wnioskodawcy powstała przed ukończeniem przez niego dwudziestego pierwszego roku życia. W odwołaniu od tej decyzji skarżący podkreślał, iż fakt powstania niepełnosprawności przed ukończeniem dwudziestego pierwszego roku życia wynika z dokumentacji będącej w posiadaniu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało jednak w mocy decyzję organu pierwszej instancji. Oba organy uznały, iż na podstawie pozostającej w aktach dokumentacji nie da się ustalić, od kiedy istnieje niepełnosprawność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższą argumentacją nie zgodził się jednak WSA w Gliwicach, który uznał, iż nie należy traktować w sposób tożsamy daty ustalenia niepełnosprawności z okresem jej powstania.

Sąd przypomniał, iż  pojęcie „niepełnosprawność” zostało zdefiniowane w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i oznacza trwałą lub okresową niezdolność do wypełniania ról społecznych z powodu stałego lub długotrwałego naruszenia sprawności organizmu, w szczególności powodującą niezdolność do pracy.

Ważne

Zdaniem WSA powstanie niepełnosprawności zawsze poprzedza datę jej ustalenia, a orzeczenie ustalające niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności ma charakter deklaratoryjny, stąd też konieczność rozróżnienia w nim momentu „powstania niepełnosprawności” i daty administracyjnego ustalenia stopnia niepełnosprawności, czyli „powstania ustalonego stopnia niepełnosprawności”.

REKLAMA

„Dodatkowo względy celowościowe nie przemawiają za odstąpieniem w tym przypadku od wykładni literalnej przepisu z art. 16 ust. 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych. Zasiłek pielęgnacyjny jest świadczeniem służącym częściowemu pokryciu wydatków wynikających z konieczności zapewnienia opieki i pomocy innej osoby w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji. Wobec tak wyznaczonego celu trudno znaleźć argumenty uzasadniające, że tego rodzaju wsparcie miałyby uzyskać osoby o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, którym niepełnosprawność "ustalono" przed ukończeniem 21. roku życia, zaś wyłączone miałyby być osoby, których niepełnosprawność wprawdzie "powstała" przed ukończeniem 21. roku życia, ale jej wówczas administracyjnie nie ustalono” – podkreślił WSA w wyroku z 25 września 2024 r (sygn. II SA/Gl 638/24).

WSA wskazał, iż przeciwna wykładnia art. 16 ust. 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych nie odpowiadałaby literalnej formule stosowanego przepisu. Odwołuje się on bowiem expressis verbis do terminu „powstania niepełnosprawności” a nie do terminu „powstania ustalonego stopnia niepełnosprawności”. 

„Podkreślenia równocześnie wymaga pogląd, który w całości podziela Sąd w składzie orzekającym w niniejszej sprawie, iż z art. 16 ust. 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych wynika, że ustawodawca w przypadku osoby niepełnosprawnej powyżej 16. roku życia legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności uzależnił przyznanie prawa do przedmiotowego zasiłku od powstania samej niepełnosprawności przed ukończeniem 21. roku życia, a nie od powstania w tym czasie niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 27 listopada 2019 r., sygn. akt IV SA/Po 592/19, w: K. Małysa-Sulińska (red.), Świadczenia rodzinne. Komentarz, WKP 2023). W odniesieniu do momentu powstania niepełnosprawności "w wieku do ukończenia 21. roku życia", mowa jest o niepełnosprawności w sensie ogólnym. Innymi słowy, przesłanka ta dotyczy powstania u wnioskodawcy niepełnosprawności, nie zaś powstania umiarkowanego stopnia niepełnosprawności (podobnie m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 19 lipca 2023 r. sygn. akt II SA/Gl 515/23, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 27 listopada 2019 r., sygn. akt IV SA/Po 592/19)” – czytamy w uzasadnieniu.

Podsumowanie

Uzyskanie zasiłku pielęgnacyjnego jest możliwe tylko przy spełnieniu określonych przesłanek. Organ bada tu wszystkie okoliczności danej sprawy. Biorąc pod uwagę, iż każdy przypadek jest inny, rozstrzygnięcia mogą być różne. Artykuł zawiera najważniejsze informacje i nie stanowi porady prawnej.

Polecamy: VAT w gminach PDF (wersja elektroniczna)

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie ma pieniędzy na stopień umiarkowany i lekki. Bez obniżki do 60 punktów progu 78 punktów (2025 r.) i 70 punktów (2026 r.)

Pojawiła się nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym. Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Np. w październiku 2024 r. świadczenie to otrzymało tylko około 5%-6% osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (w całej puli beneficjentów).

MSWiA chce zmian w taryfikatorze mandatów. Co się zmieni?

MSWiA wystąpiło do resortu sprawiedliwości z propozycją zmian w obowiązującym taryfikatorze mandatów. Zmiany mają dotyczyć tylko tych wykroczeń, w przypadku których stawki mandatów się zdezaktualizowały lub naruszeń, których jest najwięcej bądź są najpoważniejsze w skutkach.

Jak przekazać 1,5% swojego podatku na OPP w 2025 r. – pytania i odpowiedzi. Czy można zadysponować podatkiem dla konkretnej osoby?

Wypełnienie rocznej deklaracji PIT to formalność i obowiązek, ale nie tylko. To także realna szansa, by zrobić coś dobrego dla innych i wesprzeć ważny cel społeczny. Zobacz, jak przekazać 1,5% swojego podatku na organizację pożytku publicznego.

Szara strefa do likwidacji? Jest nowe podejście: Specjalne zarządzenie premiera, powołujące zespół międzyresortowy

Rząd opracuje strategię przeciwdziałania szarej strefie, powołując specjalny międzyresortowy zespół odpowiedzialny za jej przygotowanie. W Monitorze Polskim ukazało się już zarządzenie premiera Donalda Tuska dotyczące powołania Międzyresortowego Zespołu ds. Przeciwdziałania Szarej Strefie.

REKLAMA

Sąd wydał przełomowy wyrok: za wysokie i bezprawne ustalenia cen grobów i płyt, cen usług pogrzebowych i stawek opłat cmentarnych

Ostatnio wiele pisze i czyta się o zasiłku pogrzebowym. Słusznie, bo to ważne, ale trzeba też sięgnąć do podstaw, czyli do opłat związanych z pochówkiem i dalszym utrzymaniem miejsca na cmentarzu. Wyroki, które zapadają w ostatnim czasie mogą wpłynąć na sytuację milionów Polaków. W marcu 2025 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w zakresie bezprawnych ustaleń cen grobów i płyt, cen usług pogrzebowych i stawek opłat cmentarnych, które to ustalenia były poczynione w gminie.

Trzynasta emerytura w 2025 r. brutto - netto. ZUS podał terminy wypłat. Dostaną także renciści, pobierający nauczycielskie świadczenie kompensacyjne i świadczenia przedemerytalne

Ile wynosi w 2025 roku tzw. trzynasta emerytura, czyli dodatkowe roczne świadczenie pieniężne. To świadczenie otrzymują co rok zarówno emeryci, jak i renciści. ZUS podał terminy wypłat tego świadczenia. Pierwsze osoby powinny dostać pieniądze z tego tytułu jeszcze w marcu.

Zbliża się wojna? Przygotuj plecak ewakuacyjny. Minister już ma!

W niepewnych czasach, w takich w jakich żyjemy, warto być przygotowanym na niespodziewane sytuacje kryzysowe. Chodzi nie tylko o wojnę, która według niektórych staje się coraz bardziej prawdopodobna, ale także o inne niespodziewane wydarzenia, jak na przykład klęski żywiołowe – czego doświadczyliśmy w zeszłym roku. Warto zatem wziąć przykład z jednego z ministrów i przygotować sobie plecak ewakuacyjny. Tak na wszelki wypadek.

Umowa deweloperska vs. przedwstępna: Na co uważać przy zakupie mieszkania? Podstawowe różnice i ryzyka prawne

Planujesz zakup mieszkania i stoisz przed wyborem odpowiedniej umowy? Umowa deweloperska i przedwstępna różnią się zakresem ochrony prawnej, obowiązkami stron oraz konsekwencjami w przypadku odstąpienia. Dowiedz się, jakie zapisy są kluczowe, by uniknąć ryzyka i zabezpieczyć swoje interesy.

REKLAMA

Specustawa: TK związał nawet 12 lat zaniżania emerytur z 2013 r. Rząd chce przeliczać emerytury po datach urodzin. Bez wyrównań i odsetek

10 wątpliwości wobec założeń do projektu ustawy naprawczej dla innych roczników – problem art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej. Rząd przedstawił założenia do projektu ustawy naprawczej, mającej na celu rozwiązanie problemu wcześniejszych emerytów, którzy zostali poszkodowani przez art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej. W artykule analizuję przedstawione przez rząd założenia w kontekście ustawy naprawczej dla rocznika 1953 oraz zapadających aktualnie wyroków sądów powszechnych.

Wiek emerytalny o 20 lat w dół, ale tylko dla jednej grupy zawodowej. Senat już zdecydował

Korzystając z przysługującej mu inicjatywy ustawodawczej – w dniu 13 marca 2025 r., Senat podjął uchwałę w sprawie złożenia do laski marszałkowskiej projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o emeryturach pomostowych, której celem jest obniżenie wieku emerytalnego dla jednej grupy zawodowej – tancerzy zawodowych. Zgodnie z jego postanowieniami – wiek emerytalny tancerzy ma został ustalony na poziomie 40 lat w przypadku kobiet i odpowiednio – 45 lat w przypadku mężczyzn, czyli – ma zostać obniżony o 20 lat, w stosunku do obecnie obowiązującego powszechnego wieku emerytalnego.

REKLAMA