REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej wysokości pracownik otrzyma zasiłek macierzyński?

Wysokość zasiłku macierzyńskiego/ fot. Fotolia
Wysokość zasiłku macierzyńskiego/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zasiłek macierzyński jest świadczeniem, które przysługuje w wysokości 100, 80 lub 60% miesięcznej podstawy wymiaru zasiłku. Dla różnych grup ubezpieczonych kwota zasiłku będzie zależeć od wynagrodzenia, bądź od przychodu stanowiącego podstawę jego wymiaru.

Podstawa wymiaru zasiłku

Jeśli jesteś pracownikiem podstawę wymiaru zasiłku stanowi dla Ciebie przeciętne miesięczne wynagrodzenie, które uzyskasz przez 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających moment nabycia prawa do świadczenia. Jeżeli przepracujesz mniej niż 12 miesięcy, podstawa wymiaru będzie ustalona jako średnia z pełnych przepracowanych miesięcy.

REKLAMA

Jeżeli wystąpiły okoliczności do przyznania Ci zasiłku przed upływem pierwszego miesiąca kalendarzowego zatrudnienia, do podstawy wymiaru zasiłku przyjęte zostanie Twoje wynagrodzenie miesięczne określone w umowie o pracę, jeżeli przysługuje w stałej miesięcznej wysokości. Jeżeli otrzymujesz wynagrodzenie zmienne, do podstawy wymiaru zostanie przyjęte wynagrodzenie, które osiągnęłabyś w przypadku przepracowania pełnego miesiąca kalendarzowego.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.

Zobacz również: Kalkulator stażu pracy

Sposób obliczania zasiłku

REKLAMA

Do ustalenia kwoty zasiłku przyjmuje się przychód stanowiący podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe. Następnie od przychodu odlicza się potrącone przez pracodawcę składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracownika (emerytalne, rentowe, chorobowe).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do tej podstawy wliczone zostaną składniki wynagrodzenia przysługujące Ci za okresy miesięczne, ale i dłuższe (np. nagrody kwartalne). Uwzględnione zostaną składniki wynagrodzenia, do których nie zachowujesz prawa za okres pobierania zasiłku.

Przy obliczaniu podstawy wymiaru zasiłku nie uwzględnione będą natomiast składniki (np. premie miesięczne), które nie są pomniejszane za okres pobierania zasiłku (a więc przysługujące nadal w pełnym wymiarze, w okresie pobierania zasiłku). Zasadę tą stosuje się, jeśli zasady wypłaty, określone w układach zbiorowych pracy, przepisach o wynagradzaniu, umowie o pracę zawierają jednoznaczne postanowienia o zachowywaniu przez Ciebie prawa do tego składnika wynagrodzenia za okres pobierania zasiłku.

Tak ustalona podstawa wymiaru zasiłku dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy, nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia (w 2014 roku płaca minimalna wynosi 1680 zł brutto).

Jeżeli przysługują Ci u tego samego pracodawcy następujące po sobie świadczenia, nie oblicza się na nowo ich podstawy wymiaru zasiłku, jeżeli w pobieraniu wynagrodzenia za okres choroby i zasiłków – bez względu na ich rodzaj – nie było przerwy lub przerwa ta trwała krócej niż 3 miesiące kalendarzowe.

Zobacz również: Zasiłek ojcowski dla rodziców adopcyjnych

Przykładowe obliczenie:

Anna W. została zatrudniona na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony od 13 grudnia 2007 r. W okresie od 2 września do 11 października była niezdolna do pracy z powodu choroby, a w dniu 18 października 2008r. urodziła dziecko i nabyła prawa do zasiłku macierzyńskiego. Anna W. otrzymywała miesięczne wynagrodzenie w wysokości 2100 zł. Ponadto była uprawniona do premii miesięcznej, która jest u pracodawcy wypłacana po 3 miesiącach zatrudnienia w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego po przepracowanym miesiącu i pomniejszana za okres pobierania zasiłków.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ponieważ Anna W. nie przepracowała jeszcze 12 miesięcy, a przerwa między okresem choroby a okresem uprawniającym do zasiłku macierzyńskiego nie upłynęło przerwy dłuższej niż 3 miesiące, podstawę wymiaru zasiłku chorobowego, jak i macierzyńskiego będzie dla niej stanowiło przeciętne wynagrodzenie z okresu od stycznia do sierpnia 2008 r. (są to pełne miesiące przepracowane przed powstaniem niezdolności do pracy). Podstawa wymiaru świadczeń zostanie obliczona następująco:

1. Kwota przychodu za okres styczeń-marzec 2008 r.:

Wynagrodzenie 1812,09 zł (2100 zł pomniejszone o 13,71% składek, tj. 287,91 zł ) x 3 = 5436,27 zł

2. Kwota przychodu za okres kwiecień-sierpień 2008 r.:

Premia 2100 x 10% = 210 zł ,

Wynagrodzenie 2100 zł + premia 210 zł = 2310 zł

Przychód miesięczny za okres od kwietnia do sierpnia 2008 r. 1993,30 zł (2310 pomniejszone o 13,71% składek, tj. 316,70 zł) x 5 = 9966,50 zł

3. Podstawa zasiłku t,j. przeciętny przychód za okres styczeń-sierpień 2008 r.:

Kwota przychodu za okres styczeń-marzec 2008r. 5436,27 zł

Kwota przychodu za okres kwiecień-sierpień 2008r. 9966,50 zł

= 15402,77 zł : 8 miesięcy = 1925,35 zł

Polecamy serwis: Praca

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

REKLAMA

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

REKLAMA

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

Nie będzie zakazu używania kominków. Na pewno? MKiŚ odpowiada na kontrowersje dotyczące programu Czyste Powietrze

Nowe zasady programu „Czyste Powietrze”, które mają na celu poprawę jakości powietrza i zwiększenie efektywności energetycznej budynków, wzbudzają kontrowersje. Zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w tym kwestie dotyczące kominków i źródeł ciepła, stały się przedmiotem gorącej dyskusji. W odpowiedzi na te kontrowersje, minister Krzysztof Bolesta zapewnia, że nie wprowadzi się zakazu używania kominków, a zmiany w regulaminie są wynikiem szerokich konsultacji społecznych i ekspertów. Problemem pozostaje jednak interpretacja zapisów przez urzędników, co budzi obawy o przyszłość bezpieczeństwa energetycznego Polaków.

REKLAMA