Jak zarejestrować się w urzędzie pracy, aby otrzymać zasiłek
REKLAMA
REKLAMA
Do jakiego urzędu pracy
REKLAMA
Bezrobotny zgłasza się, w celu dokonania rejestracji, do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na zameldowanie w miejscu pobytu stałego lub czasowego. W przypadku, jeśli bezrobotny nie jest zameldowany zgłasza się do powiatowego urzędu pracy, na którego obszarze działania obecnie przebywa.
Natomiast osoba, która nie jest zameldowana lub posiada zameldowanie na pobyt stały w innej miejscowości niż miejsce zameldowania na pobyt czasowy, ma obowiązek przy dokonywaniu rejestracji złożyć oświadczenie, że nie jest zarejestrowana w innym powiatowym urzędzie pracy.
Zobacz także dział: Status bezrobotnego
Niezbędne dokumenty
Rejestracja bezrobotnego następuje po przedstawieniu przez niego dokumentów niezbędnych do ustalenia jego statusu i uprawnień. Bezrobotny rejestrując się przedkłada do wglądu pracownikowi powiatowego urzędu pracy następujące dokumenty (pracownik może sporządzić kserokopie dokumentów):
- dowód osobisty lub inny dokument tożsamości;
- dyplom, świadectwo ukończenia szkoły lub świadectwo szkolne albo zaświadczenie o ukończeniu kursu lub szkolenia;
- świadectwa pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia jego uprawnień;
- dokument stwierdzający przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli taki dokument bezrobotny posiada.
Osoba niepełnosprawna, oprócz wyżej wymienionych dokumentów ma obowiązek przedłożyć dokument potwierdzający stopień niepełnosprawności.
Osoba rejestrująca się przedkłada również do wglądu pracownikowi dokonującemu rejestracji wypełnioną kartę rejestracyjną bezrobotnego.
Rejestracja bezrobotnego następuje w dniu przedłożenia dokumentów, po poświadczeniu przez bezrobotnego własnoręcznym podpisem prawdziwości danych i oświadczeń zamieszczonych w karcie rejestracyjnej.
Pan Andrzej był wcześniej zarejestrowany w urzędzie pracy w Stalowej Woli jako bezrobotny. Po ponownej utracie pracy chce się ponownie zarejestrować w stalowowolskim urzędzie pracy. W takim przypadku, ponowna rejestracja będzie polegać na wprowadzeniu do rejestru nowych danych lub aktualizacji istniejących.
Zobacz także dział: Instytucje rynku pracy
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz.415 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004 roku w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy (Dz.U. 2004 nr 262 poz. 2607 ze zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat