Choruje każdy, zarówno pracownik, jak i przedsiębiorca. Ale zdecydowana większość z nas ma prawo do zasiłku chorobowego w takim przypadku. Przedsiębiorca, który opłaca składki za siebie musi pamiętać, że samo zwolnienie lekarskie nie wystarczy do wypłaty zasiłku chorobowego z ZUS. Trzeba złożyć wniosek. Pracodawcy, którzy wypłacają zasiłki pracownikom powinni wiedzieć, że mają prawo pomniejszyć składki ZUS na ubezpieczenia społeczne o kwotę wypłaconych świadczeń. Formalności potrzebne do wypłaty zasiłku chorobowego tłumaczy Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa pomorskiego.
- Zasiłek chorobowy dla przedsiębiorcy
- Zasiłek chorobowy po ustaniu zatrudnienia
- Zasiłek chorobowy dla pracowników. Przedsiębiorca jako płatnik zasiłków - jakie ma obowiązki
- Można pomniejszyć składki ZUS o kwotę wypłaconych zasiłków chorobowych
Zasiłek chorobowy dla przedsiębiorcy
Co może zrobić przedsiębiorca, który zachorował? Jeśli podlega obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu, a dobrowolnie chorobowemu to może korzystać ze świadczeń w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, a także w razie choroby, opieki nad chorym członkiem rodziny i macierzyństwa. Świadczenie wypłaci Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Przedsiębiorca powinien jednak wiedzieć, że samo zwolnienie lekarskie nie załatwi sprawy i by otrzymać zasiłek chorobowy trzeba złożyć wniosek na druku Z-3b. Na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS można ten wniosek wypełnić i przesłać elektronicznie. Jest on też dostępny na stronie zus.pl w wersji do wypełnienia i wydrukowania. Nie należy z tym zwlekać, bo roszczenie o zasiłek chorobowy przedawnia się po 6 miesiącach od ostatniego dnia okresu, za który zasiłek przysługuje.
Zasiłek chorobowy po ustaniu zatrudnienia
Osoby, które są uprawnione do zasiłku po ustaniu zatrudnienia składają wniosek na druku ZAS-53. Dodatkowo przy pierwszym e-ZLA, które obejmuje okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia, do wniosku muszą dołączyć oświadczenie na druku Z-10.
Zasiłek chorobowy dla pracowników. Przedsiębiorca jako płatnik zasiłków - jakie ma obowiązki
Przedsiębiorca może być też płatnikiem zasiłków. Dzieje się tak, gdy zgłasza do ubezpieczenia chorobowego powyżej 20 osób. Wypłaca je wtedy pracownikom w czasie ubezpieczenia, np. zatrudnionym w ramach umowy o pracę. Jeśli zgłasza do ubezpieczenia chorobowego 20 osób lub mniej to zasiłki wypłaca ZUS.
Aby ZUS mógł wypłacić zasiłek chorobowy pracodawca, zleceniodawca, który nie jest płatnikiem zasiłków powinien niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od otrzymania zaświadczenia lekarskiego przekazać do ZUS odpowiednie dokumenty, niezbędne do przyznania i wypłaty zasiłku.
W przypadku pracownika jest to druk Z-3, a w przypadku ubezpieczonych innych niż pracownik, np. zleceniobiorców – druk Z-3a.
W przypadku kolejnego e-ZLA za okres nieprzerwanej niezdolności do pracy, zaświadczenie płatnika składek na formularzu Z-3/Z-3a pracodawca bądź zleceniodawca wypełnia w ograniczonym zakresie. Może też skorzystać z zaświadczenia ZAS-12.
Można pomniejszyć składki ZUS o kwotę wypłaconych zasiłków chorobowych
Jeżeli płatnik wypłaca zasiłki chorobowe swoim ubezpieczonym, to pomniejsza opłacane do ZUS składki na ubezpieczenia społeczne o ich kwotę. Nie może jednak pomniejszyć składek o zasiłki, których wypłata była bezpodstawna. Wypłacone zasiłki płatnik rozlicza w składanych do ZUS dokumentach: imiennym raporcie miesięcznym ZUS RSA oraz deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zawsze można skontaktować się bezpośrednio z ZUS podczas e-wizyty, w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) pod numerem tel. 22 560-16-00, a także w dowolnej placówce.
Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa pomorskiego