Świadczenia dodatkowe dla pracowników w 2012 r.
REKLAMA
REKLAMA
87% przedsiębiorstw oferuje pracownikom benefity – wynika z raportu „Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku” wydanego przez Sedlak & Sedlak. Wśród przebadanych firm jedynie 13% w ogóle nie wprowadziło systemu świadczeń dodatkowych.
REKLAMA
Oferta świadczeń
Do świadczeń, które najczęściej proponowane są zatrudnionym należą szkolenia i kursy zawodowe. – Ten benefit odnotowano w ofercie 82% badanych przedsiębiorstw – komentuje Renata Kucharska-Kawalec z firmy Sedlak & Sedlak. Wsród popularnych świadczeń znajdują się również: podstawowa opieka medyczna (74%), udział w konferencjach branżowych (74%) oraz zajęcia sportowe (66%).
Mniejszym powodzeniem cieszą się zapomogi w przypadkach losowych (54%), jak również telefon służbowy do użytku prywatnego oraz finansowanie przez przedsiębiorstwo książek czy czasopism naukowych (kolejno 55%).
Polecamy serwis: Szkolenia
Świadczenia dodatkowe najczęściej oferowane przez pracodawców w 2012 roku
Wartość pakietu świadczeń dodatkowych
Mediana wartości pakietów świadczeń dodatkowych w badanych firmach w 2012 r. wynosi miesięcznie 200 PLN na pracownika. W 10% przedsiębiorstw wartość benefitów przekracza 500 PLN na osobę. Wartość świadczeń różni się w zależności od wielkości przedsiębiorstw, które je oferują. Mediana wartości pakietu benefitów jest najniższa w średniej wielkości firmach i wynosi 170 PLN na jedną osobę w ciągu miesiąca. Najwyższa mediana wartości świadczeń występuje natomiast w największych przedsiębiorstwach (250 PLN na osobę miesięcznie).
Zobacz również: Paczki dla dzieci pracowników na święta
Biorąc pod uwagę profil działalności firmy, najdroższe benefity otrzymują osoby zatrudnione w sektorze handlowym. W branży tej mediana wartości pakietu świadczeń wynosi 238 PLN na pracownika w ciągu miesiąca.
Wiedza o świadczeniach dodatkowych
Firmy biorące udział w badaniu zapytano, czy ich pracownicy są informowani o wartości pakietów świadczeń. Wyniki badania pokazują, że jedynie 26% pracodawców przekazuje zatrudnionym tego typu informacje. Najczęściej robią to organizacje średniej wielkości - 33% z nich przekazuje pracownikom dane na temat wartości benefitów. Najrzadziej takie informacje są udostępniane przez duże firmy. Tylko 16% z nich komunikuje zatrudnionym wartość pakietu świadczeń.
Polecamy serwis: Zarobki
Procent przedsiębiorstw, które informują pracowników o wartości pakietu świadczeń dodatkowych – według wielkości przedsiębiorstwa
Źródło: Raport „Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku” wydany przez Sedlak & Sedlak
Czy pracownicy są zadowoleni ze świadczeń dodatkowych?
Zdecydowana większość firm nie monitoruje programu świadczeń. Jedynie 34% przedsiębiorstw kontroluje poziom zadowolenia pracowników z oferowanych im benefitów. – Jeśli firma decyduje się na wprowadzenie systemu świadczeń pozapłacowych, bardzo ważne jest monitorowanie jego skuteczności. W pierwszej kolejności należy sprawdzić czy pracownicy w ogóle korzystają z przysługujących im benefitów. Jeśli nie, świadczenia dodatkowe mogą okazać się niepotrzebnym kosztem – komentuje Renata Kucharska-Kawalec z Sedlak & Sedlak. Spośród przedsiębiorstw, które monitorują poziom satysfakcji z oferowanych świadczeń, najwięcej – bo aż 74% – przeprowadza tego rodzaju badanie raz do roku.
Częstotliwość przeprowadzania badań poziomu satysfakcji ze świadczeń dodatkowych
Źródło: Raport „Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku” wydany przez Sedlak & Sedlak
O raporcie
Raport „Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku”, został wydany w lipcu 2012 przez Sedlak & Sedlak. Raport zawiera informacje na temat oferty świadczeń dodatkowych, wartości pakietów świadczeń oraz dane dotyczące zarządzania systemem benefitów. W tegorocznej, a zarazem pierwszej edycji badania wzięło udział 144 przedsiębiorstw z całej Polski.
Polecamy serwis: Praca
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat