Czym się różni wynagrodzenie netto od wynagrodzenia brutto?
REKLAMA
REKLAMA
Pierwsze, o czym należy pamiętać, to że wynagrodzenie netto to wynagrodzenie, które otrzymamy w dniu wypłaty, czyli realnie zarabiane przez nas pieniądze. W umowie o pracę niestety zawsze wskazane jest wynagrodzenie brutto, czyli wynagrodzenie zawierające także wszystkie obowiązkowe składki, które są odprowadzane przez pracodawcę z naszego wynagrodzenia.
REKLAMA
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + e-book „Zmiany w prawie pracy 2018/2019”
Oznacza to, że nie należy sugerować się kwotą wynagrodzenia podaną np. w umowie o pracę, gdyż jest ona myląca – nasze wynagrodzenie w rzeczywistości będzie mniejsze.
Polski kodeks pracy w ogóle nie zawiera rozróżnienia na wynagrodzenie brutto czy netto. W przepisach kodeksu jest mowa wyłącznie o wynagrodzeniu w ogólnym tego słowa znaczeniu i przyjmuje się, że oznacza to wynagrodzenie brutto. Zasadniczo bowiem wynagrodzeniem pracownika jest także np. odprowadzana przez pracodawcę składka na ubezpieczenie zdrowotne, dzięki której pracownik może korzystać z bezpłatnej opieki medycznej – co również jest pewnego rodzaju gratyfikacją i wynagrodzeniem za codzienne świadczenie pracy.
Skorzystaj z kalkulatora brutto-netto 2000-2017
Z czego wynikają różnice w wysokości wynagrodzenia?
Zasadniczo wynagrodzenie brutto to wynagrodzenie ze wszystkimi składkami, a wynagrodzenie netto to wynagrodzenie, które otrzymujemy „na rękę”. Warto widzieć z czego wynika różnica pomiędzy netto i brutto i co dzieje się z naszym pozostałym wynagrodzeniem.
Zobacz: Pakiet 3 wideoszkoleń: Zmiany w prawie pracy
Składki odprowadzane z wynagrodzenia brutto
A zatem, nasz pracodawca odprowadza od naszego wynagrodzenia brutto następujące kwoty:
- składkę na ZUS, czyli ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe,
- składkę na NFZ, czyli ubezpieczenie zdrowotne,
- zaliczkę na podatek dochodowy (podatek od uzyskanych dochodów płaci każdy bez wyjątku, także osoby zatrudnione na umowę zlecenie czy umowę o dzieło).
Należy pamiętać, że składki te nie są w całości płacone przez pracownika, a zatem nie są w całości potrącane z jego wynagrodzenia – pewną część płaci pracodawca.
Wysokości składek wynoszą odpowiednio:
- Składka na ubezpieczenie emerytalne – 19,52%, finansowana jest po połowie przez pracodawcę i zatrudnionego – płacą oni po 9,76% od kwoty wynagrodzenia.
- Składka na ubezpieczenie rentowe – 8% podstawy wymiaru - składka opłacana jest w części przez pracodawcę - 6,5 proc. podstawy wymiaru, a w części przez pracownika - 1,5 proc. podstawy wymiaru.
- Składka na ubezpieczenie chorobowe – 2,45%, finansowana jest w całości z wynagrodzenia pracownika.
Dopiero po odliczeniu tych składek możemy obliczyć wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne i zaliczki na podatek dochodowy. Składka na NFZ wynosi obecnie 9% podstawy wymiaru, natomiast jeśli chodzi o zaliczkę na podatek dochody to najlepiej skorzystać z kalkulatora wynagrodzeń.
Nowość: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej
Przykładowo obliczymy wysokość składek ponoszonych przez pracownika i potrącanych z jego wynagrodzenia przy zarobkach w wysokości 2.000 brutto.
Wynagrodzenie brutto – 2.000 zł
Składka na ubezpieczenie emerytalne – 195.20 zł
Składka na ubezpieczenie rentowe – 30.00 zł
Składka na ubezpieczenie chorobowe – 49.00 zł
Składka na ubezpieczenie zdrowotne – 155.32 zł
Zaliczka na podatek dochodowy – 111.00 zł Wynagrodzenie netto wyniesie zatem 1459.48
Zobacz: Kalkulatory
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat