Pracodawca wypłaca pracownikom wynagrodzenie w formie pieniężnej. Część wynagrodzenia może zostać wypłacona w innej formie np. poprzez weksle, deputaty, czeki, akcje. Możliwość takiej wypłaty wynagrodzenia wymaga odpowiednich zapisów w umowie o pracę lub układzie zbiorowym pracy.
Pracodawca ma obowiązek wypłacać wynagrodzenie w miejscu, terminie i w czasie ustalonym w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy.
Zasada jest, że wynagrodzenie pracownik otrzymuje do ręki. Pracodawca może wypłacać pracownikowi wynagrodzenie w formie bezgotówkowej, czyli na konto bankowe pracownika za zgoda pracownika. Pracownik musi taką zgodę wyrazić w formie pisemnej. Pracownik może w każdej chwili cofnąć zgodę na przelewanie wynagrodzenia na konto bankowe.
Cofnięcie przez pracownika decyzji lub nie wyrażenie zgody na wypłatę wynagrodzenia na konto bankowe nie oznacza naruszenia przez pracownika obowiązków pracowniczych. Pracownik nie musi się na to zgadzać, jeśli nie chce. Koszty przelewu na konto bankowe wynagrodzenia obciążają pracodawcę, nie pracownika.
Pracodawca nie może zmusić pracownika do złożenia konta. Nawet, jeśli wszyscy pozostali pracownicy wyrażą zgodę na wypłatę wynagrodzenia na konto bankowe. Nie wyrażenie przez pracownika zgody na wypłatę wynagrodzenia na konto bankowe nie powoduje naruszenia obowiązków pracowniczych. Nie może to się wiązać z żadnymi negatywnymi konsekwencjami prawnymi, w tym zwolnieniem z pracy
Podstawa prawna: Art. 83 Kodeksu pracy