Często na spotkaniach rodzinnych lub ze znajomymi chwalimy się swoimi zarobkami. Czy jednak mamy do tego prawo?
Pytanie o to, czy należy zachować zarobki w tajemnicy należy skierować zarówno do pracodawcy, jak i pracownika. My sami jesteśmy zobowiązani do zachowania w tajemnicy naszych zarobków. Pracodawca też, nie powinien bez naszej zgody wyjawiać ile zarabiamy.
Wysokość zarobków stanowi dobro osobiste pracownika. Jako takie dobro jest chronione przez przepisy prawa. Pracodawca ujawniając zarobki swoich pracowników, bez ich zgody narusza dobra osobiste swoich pracowników. Pracownik może domagać się od pracodawcy, który ujawnił jego dane osobiste – w postaci wysokości wynagrodzenia – zadośćuczynienia i odszkodowania.
Co nas czeka, gdy się pochwalimy
W naszych umowach o pracę, w regulaminach wynagradzania lub w innych przepisach płacowych mogą znaleźć się zapisy o zakazie ujawniania wysokości naszych zarobków. Co jednak się stanie, jeśli pochwalimy się naszymi zarobkami. Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Pracodawca, który dowie się o tym fakcie może nas ukarać karą porządkową: upomnienia lub nagany za nieprzestrzeganie obowiązującego u pracodawcy porządku i organizacji pracy.
Pracodawca może za nieprzestrzeganie przez pracownika obowiązków pracowniczych rozwiązać z pracodawcą umowę o pracę bez wypowiedzenia. Nie można, jednak takiej sankcji zastosować wobec pracownika, który wyjawi wysokość swoich zarobków. Trudno zakwalifikować ujawnianie informacji o wysokości zarobków jako ciężkiego naruszenie obowiązków pracowniczych.
Podstawa prawna: Art. 108 Kodeksu pracy