Regulamin
Regulamin premiowania jest aktem wewnątrzzakładowym, który stanowi jedyne źródło uprawnień pracownika do premii. Nie jest to odrębna forma wynagradzania, lecz element uzupełniający podstawowy system płac. Wydawany jest przez pracodawcę i w sposób dokładny określa jakie przesłanki powinien spełnić pracownik, aby nabyć prawo do premii.
Należy więc zaznaczyć, że pracodawca nie może swobodnie podjąć decyzji o przyznaniu pracownikowi premii. Dopiero w momencie kiedy pracownik spełni warunki określone w regulaminie nabywa takie prawo.
Cel
Wprowadzenie regulaminu premiowania powinno leżeć w interesie pracodawcy, ponieważ postanowienia tego aktu działają motywująco na pracowników i dzięki temu są oni zainteresowani dbaniem dobro zakładu pracy oraz efektywniej wykonują swoje obowiązki. Warto zaznaczyć, że dzięki regulaminowi, pracodawca może uniknąć częstego podwyższania wynagrodzenia zasadniczego.
Zobacz również serwis: Pracownik
Treść regulaminu
Kodeks pracy nie określa wymogów dla regulaminu. Jednak osoby zajmujące się jego opracowaniem powinny zadbać o to, aby zwierał on w szczególności:
- określenie zadań, za które pracownik otrzyma premię,
- maksymalną wysokość premii, jaką może otrzymać pracownik zatrudniony na danym stanowisku – może być określona kwotowo lub procentowo,
- terminy składania wniosków,
- okoliczności uzasadniające obniżenie lub nieprzyznanie premii, np. pogorszenie jakości usług, stawienie się pracownika do pracy w stanie nietrzeźwości, spożywanie alkoholu na terenie zakładu pracy,
- terminy wypłaty premii – co miesiąc, kwartał lub rok,
- tryb przyznania premii.
Zobacz również serwis: Wynagrodzenie