Czym jest regulamin premiowania
REKLAMA
REKLAMA
Regulamin
REKLAMA
Regulamin premiowania jest aktem wewnątrzzakładowym, który stanowi jedyne źródło uprawnień pracownika do premii. Nie jest to odrębna forma wynagradzania, lecz element uzupełniający podstawowy system płac. Wydawany jest przez pracodawcę i w sposób dokładny określa jakie przesłanki powinien spełnić pracownik, aby nabyć prawo do premii.
Należy więc zaznaczyć, że pracodawca nie może swobodnie podjąć decyzji o przyznaniu pracownikowi premii. Dopiero w momencie kiedy pracownik spełni warunki określone w regulaminie nabywa takie prawo.
Cel
Wprowadzenie regulaminu premiowania powinno leżeć w interesie pracodawcy, ponieważ postanowienia tego aktu działają motywująco na pracowników i dzięki temu są oni zainteresowani dbaniem dobro zakładu pracy oraz efektywniej wykonują swoje obowiązki. Warto zaznaczyć, że dzięki regulaminowi, pracodawca może uniknąć częstego podwyższania wynagrodzenia zasadniczego.
Zobacz również serwis: Pracownik
Treść regulaminu
Kodeks pracy nie określa wymogów dla regulaminu. Jednak osoby zajmujące się jego opracowaniem powinny zadbać o to, aby zwierał on w szczególności:
- określenie zadań, za które pracownik otrzyma premię,
- maksymalną wysokość premii, jaką może otrzymać pracownik zatrudniony na danym stanowisku – może być określona kwotowo lub procentowo,
- terminy składania wniosków,
- okoliczności uzasadniające obniżenie lub nieprzyznanie premii, np. pogorszenie jakości usług, stawienie się pracownika do pracy w stanie nietrzeźwości, spożywanie alkoholu na terenie zakładu pracy,
- terminy wypłaty premii – co miesiąc, kwartał lub rok,
- tryb przyznania premii.
Zobacz również serwis: Wynagrodzenie
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat