REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatek za godziny nocne 2014

Aleksandra Pajewska
W jakiej wysokości przysługuje dodatek za pracę w godzinach nocnych w 2014 roku?/ fot. Fotolia
W jakiej wysokości przysługuje dodatek za pracę w godzinach nocnych w 2014 roku?/ fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dodatek do wynagrodzenia za godziny nocne przysługuje pracownikowi nocnemu, tj. świadczącemu pracę w godzinach nocnych. Za godziny nocne uważa się te, w przedziale czasu pomiędzy 21:00 a 7:00. Komu i w jakiej wysokości przysługuje dodatek za pracę w godzinach nocnych w 2014 roku?

Pora nocna

Polski porządek prawy odpowiada wymogom prawa europejskiego zawartym w szczególności w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/88/WE z dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy. Okres nocny rozumiany jest więc jako okres nie krótszy niż 7 godzin i obejmujący w każdym przypadku czas między północą i godziną piątą rano.

REKLAMA

Są trzy przedziały, w których można ustalić pracę nocną: 21.00 - 5.00, 22.00 - 6.00 lub 23.00 - 7.00.

Zgodnie z regulacją kodeksową pora nocna rozumiana jest jako osiem kolejnych godzin w przedziale czasu pomiędzy godziną 21:00 a 7:00. Każdy pracodawca jest uprawniony do indywidualnego ustalenia pory nocnej. Powinien tego dokonać układem zbiorowym pracy, regulaminem pracy albo obwieszczeniem. Pracodawca powinien ustalić porę nocną, nawet w sytuacji gdy w jego zakładzie taka praca nie jest faktycznie świadczona. To w interesie pracodawcy leży więc ustalenie pory nocnej. Brak dopełnienia tego obowiązku skutkuje traktowaniem jako pracę w porze nocnej całego przedziału pomiędzy 21:00 a 7:00 (tj. 10 godzin) i koniecznością wypłacania dodatku za ten wydłużony okres pory nocnej.

Pracownik nocny

Definicja pracownika nocnego została sformułowana w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/88/WE z dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy. Zgodnie z nią pracownikiem nocnym jest ten zatrudniony, którego rozkład czasu pracy w każdej dobie obejmuje co najmniej 3 godziny w porze nocnej. Na gruncie kodeksu pracy stwierdzono, iż pracownikiem nocnym jest również osoba, której co najmniej 1/4 czasu pracy w okresie rozliczeniowym przypada na porę nocną.

Zobacz również: Jakie dodatki za pracę w porze nocnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatek za godziny nocne

REKLAMA

Na mocy art. 151 z indeksem 8 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141) pracownikowi, który wykonuje pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia. Dodatek przyznawany jest za każdą godzinę takiej pracy. Jego przyznanie ma charakter obligatoryjny.

Dodatek przysługuje wszystkim pracownikom świadczącym pracę w godzinach nocnych. Jest niezależny od charakteru pracy – planowanego bądź nagłego. Dodatek za pracę w godzinach nocnych obejmuje głównie sytuacje, w których praca może być świadczona zarówno w dzień jak i w nocy. Stąd założenie, że wynagrodzenie za pracę, której wykonanie możliwe jest tylko nocą, zawiera już wskazany dodatek. Pogląd powyższy wywieść można z orzecznictwa Sądu Najwyższego, m.in. wyrok z 22 sierpnia 1975 r., (I PZP 27/75). Zgodnie natomiast z nowszymi poglądami doktryny ten składnik wynagrodzenia powinien być wyraźnie wyodrębniony.

Dodatek za godziny nocne przysługuje także pracownikom zarządzającym zakładem pracy w imieniu pracodawcy (mimo że nie przysługuje im dodatek za godziny nadliczbowe).

Dodatek za pracę w nocy 2014

Wysokość dodatku skorelowana została z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2014 roku wynosi ono 1680 zł brutto miesięcznie. Dodatek za pracę w godzinach nocnych stanowi 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę obwiązującego w danym roku.

Minimalny dodatek za godziny nocne w kwietniu 2014 roku wynosi 2 zł/h. Wynika to z minimalnego wynagrodzenia za pracę (1680 zł brutto) oraz wymiaru czasu pracy w tym miesiącu (168 h). 20% z tego iloczynu to 2 zł.

Wysokość dodatku za pracę w nocy nie jest zależna do wynagrodzenia przysługującego danemu pracownikowi, ale od minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Wskazana regulacja ma charakter ochronny w stosunku do pracownika. Stąd pracodawca może w drodze przepisów wewnętrznych wprowadzić wyższy dodatek za godziny nocne. Nie może on być jednak niższy niż ten, zagwarantowany przez ustawodawcę.

Dodatek za godziny nocne zastąpiony ryczałtem

Istnieje możliwość zastąpienia dodatku za godziny nocne wynagrodzeniem wypłacanym w formie ryczałtu. Dotyczy to tej grupy pracowników, która wykonuje pracę w porze nocnej stale poza zakładem pracy. Wysokość ryczałtu zależy od prognozowanego wymiaru pracy w porze nocnej.  Może to rodzić konieczność wypłaty dodatku za rzeczywiście przepracowaną liczbę godzin nocnych.

Polecamy serwis: Zarobki

Praca w godzinach nocnych - zakaz

Praca w godzinach nocnych nie może obejmować niektórych grup pracowników. Zakaz pracy w nocy obejmuje kobiety w ciąży oraz pracowników młodocianych. Wobec pracowników opiekujących się dzieckiem do lat 4 praca taka jest dopuszczalna wyłącznie po uprzednim uzyskaniu ich zgody.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141).

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/88/WE z dnia 4 listopada 2003 r. dotycząca niektórych aspektów organizacji czasu pracy.

Wyrok SN z dnia 22 sierpnia 1975 r., (I PZP 27/75).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA